Abstract:
این پژوهش به بررسی تطبیقی آرا و اندیشه های تربیتی فیض کاشانی و جان دیویی در زمینه های مبانی ، اصول و اهداف تربیت به منظور بهره گیری در تعلیم و تربیت میپردازد. این تحقیق از نوع تحلیل اسنادی است که با هدف مقایسه و تطبیق ، و گردآوری اطلاعات نیز از طریق مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته است . در این راستا یافته های پژوهش دلالت دارد که دیدگاه فیض کاشانی در مقایسه با دیویی تفاوت و تشابهاتی دارد. مبنای اختلاف نظر این دو اندیشمند در نگاه ایشان به انسان است . فیض انسان را موجودی مرکب از روح و جسم و دیویی آن را مادی محض میداند. در زمینه هدف تربیت ، فیض هدف غایی را قرب الهی و دیویی آن را رسیدن به جامعه دموکراتیک میداند و در زمینه اصول تربیت ، هر دو متفکر، اصل فعالیت و همراهی علم و عمل را جز اصول خود میدانند.
Machine summary:
"فیض کاشانی و جان دیویی هر دو از فیلسوفانی بوده اند که در حوزه های مختلـف دانـش ماننـد فلسفه ، علم ، تعلیم و تربیت ، اجتماع نظریات جامع و تأثیرگذاری ارائه کرده ، و هـم چنـین هـر دو از جمله اندیشمندانی هستند که معلم و مربی نیز بوده اند و اندیشه هـای تربیتـی ایشـان قابـل ملاحظـه و درک و تفهیم آنها برای نظـام آموزشـی کشـور، جامعـه معلمـان و علاقـه منـدان بـه حـوزه تربیـت میتواند بسیار تأثیر گذار باشد.
جدول ٢: دیدگاه فیض کاشانی از نظر اهداف و اصول هدف غایی - هدف غایی رسیدن به سعادت و سیر الی الله است اهداف واسطه ای ـ برخورداری از سلامت بدنی ـ کسب معرفت اخلاقی اصول ـ اصل فعالیت و شرکت فعال دانش آموزان در فرایند یادگیری ـ اصل همراهی و تلازم علم و عمل ـ اصل مرحله و پلکانی بودن تکلیف PDF created with pdfFactory Pro trial version www.
مبانی تربیتی دیویی عملگرایی ، رد مطلقهای فلسفی ، دنیا گرایی باوری کـه از هسـتی شناسـی وی، اصـالت تجربـه ، انسان فاقد روح ، انسانی فاقد اختیار، انسانی به وسعت تجربه از نظریه انسانشناسی و شناخت بـا حـل مسئله ، یافتن انسان با روش علمی و دانش و فناوری راه نجات از دیدگاه معرفت شناسی وی نشـأت میگیرد، همگی مبانی تربیتی دیویی را تشکیل میدهد که در تمام فعالیتها و برنامه ریزیهای تربیتـی مدنظر قرار میگیرد و سایر ابعاد و اجزا همچون اهداف و اصول از آنها استخراج میشود."