Abstract:
در هر جامعه ای بنا بر سیاست های کلان و راهبردهای توسعه ای ممکن است سازمان ها با ساختارهای متفاوتی شکل بگیرند که هر یک بخشی از اهداف توسعه را تحقق بخشند. در این بین صنعت گردشگری فعالیتی خدماتی است که برای ارایه این خدمات سازمان های زیادی را درگیر می کند. صنعت گردشگری امروزه در ردیف صنعت های پردرآمد و پاک و کم هزینه دنیا قرار دارد. کشور ایران از یک طرف دارای جاذبه های طبیعی و باستانی و تاریخی است و از طرف دیگر جمعیت جوان آن رو به افزایش است و از این رو توجه بیش از پیش به این صنعت می تواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل ، افزایش درآمد ارزی ، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان ، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا و درهم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی را فراهم کند. اما ایران نتوانسته است در این زمینه توسعه لازم را داشته باشد که یکی از دلایل اصلی آن سازمان متولی گردشگری در کشور می باشد. چرا که کشور ایران چه در دوران قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب جایگاه ثابتی در مورد نهادهای تصمیم گیری گردشگری نداشته است و در هر دوره زمانی بسته به اهداف و سیاستهای حکومتی نهادهای متعددی تشکیل منتزع و ادغام شده اند که این خود می تواند از عوامل تاثیرگذار بر رکورد برنامه های سازمانی باشد. در این تحقیق با دیدی تحلیلی - انتقادی به بررسی سازمان متولی گردشگری پرداخته می شود.
Machine summary:
") ٩- برنامه ریزی به منظور شناخت بازارهای هدف و بررسی روش ها و م انیسم های ارتقاء منابع درآمد سازمان از محل صنعت گردشگری داخلی و خارجی ١٠-اعمال سیاس های حمایتی ، هدایتی و نظارتی از مؤسسات ، سازمان ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت بهبود و توسعه کیفی و کمی خدمات گردشگری ١١-کنترل و اعمال نظارت های لازم در خصوص صدور مجوزها و نحوه اداره و ارائه خدمات توسط مراکز و مجتمع های اقامتی و پذی ائی و دفاتر خدماتی و مسافرتی ١٢-ایجاد پایگاهها و بانک های اطلاعاتی در خصوص شرایط ، استانداردها و مشخصات مراکز اق متی و پذی ائی ، آژانس های مسافرتی و خدماتی ، مبادلات ارزی ، جاذبه های طبیعی و تاریخی ، موزه ها ١٣-اتخاذ ت ابیر لازم رای عضویت مؤثر در مجامع بین ال للی مرتبط با صنعت گردشگری ٧- نگاهی به وضعیت گردشگری ایران کشورهای پیشرفته به خوبی نیاز به سفر در آدمی را درک کرده اند و با تبلیغات گسترده برای افزایش جذب گردشگر به هر دری می زنند تا تحولی شگرف ، پایدار و باثبات در اقتصاد خود ایجاد کنند."