Abstract:
آشفتگی روند تجاری، سبب شده که، شرکتها از گرایشهای مختلفی برای افزایش عملکرد خود در بازار استفاده کنند. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری با نقش میانجی نوآوری سازمانی در شرکتهای ساخت و تامین قطعات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در استان خوزستان است. روش پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث نحوه گردآوری و اجرا، توصیفی-علی و از نظر نوع دادههای گردآوری شده از نوع کمی است. جامعه آماری شامل همه مدیران ارشد شرکتهای سازنده و بازرگانی، دراستان خوزستان به تعداد 300 شرکت است. حجم نمونه طبق جدول مورگان، 169 شرکت است، که به صورت تصادفی طبقهای و عناصر درون هر طبقه بطور تصادفی ساده انتخاب شدهاند. همچنین، تجزیه و تحلیل توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS و برای آزمون فرضیات پژوهش از نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از این است، که بازارگرایی و نوآوری سازمانی بر عملکرد تجاری شرکتها بصورت جدا و همچنین از طریق متغیر میانجی نوآوری سازمانی تاثیر مثبت و معنیداری دارند.
Machine summary:
بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری با نقش میانجی نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای ساخت و تأمین قطعات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در استان خوزستان) رحیم رحیمی1*، مریم درویشی2 1- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران 2- استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد امیدیه، امیدیه، ایران چکیده آشفتگی روند تجاری، سبب شده که، شرکتها از گرایشهای مختلفی برای افزایش عملکرد خود در بازار استفاده کنند.
بنابراین مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که بازارگرایی از طریق متغیر میانجی نوآوری سازمانی بر عملکرد تجاری شرکتهای ساخت و تأمین قطعات در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در استان خوزستان چه تأثیری دارد؟ Baron & Tang Hervas-Oliver & Sempere-Ripol Nasution et al Hughes & Morgan Peralt-Rillo & Ribes-Giner Lettice et al Campo et al Narver & Slater مبانی نظری پژوهش بازارگرایی بازارگرایی بیش از دو دهه است که توجه محققان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است (کیویو و ژین 1 ، 2014؛ کیمپو و همکاران، 2014).
بنابراین فرضیه اول پژوهش بدینگونه مطرح میشود: فرصیه اول: بازارگرایی از طریق نقش میانجی نوآوری سازمانی بر عملکرد تجاری شرکتهای ساخت و تأمین قطعات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در استان خوزستان تأثیر معنیداری دارد.
نوآوری اشاره به بازتاب گرایش یک شرکت به درگیر شدن با ایدههای جدید، آزمایش و فرآیندهای خلاق دارد که ممکن است منتج به محصولات، خدمات یا Naidoo Keskin Veidal & Korneliussen Hyung & Dedahanov Khassafi & Noursina Moreira & Silva Charles et al Wang et al Racela فرآیندهای جدید شود (بصیرت و همکاران، 1394؛ اکبری و همکاران، 1394).