Abstract:
چکیده هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران میباشند که از بین آنها 335 نفر به عنوان نمونه صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه طراحی شده مبتنی بر استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی و مقیاس اضطراب کتابخانهای باستیک، استفاده شد. یافته ها: وضعیت سواد اطلاعاتی جامعه پژوهش در حد مطلوبی نشان داده شد. میزان اضطراب کتابخانهای در جامعه پژوهش کمتر از حد متوسط بود. اضطراب کتابخانهای به صورت معناداری در دانشجویان زن نسبت به مرد (02/0p
Machine summary:
Mellon 2 - Library Anxiety 3 - Jiao & Onwuegbuzie 4 - Navigate ناتوانی خود، در پرسیدن و درخواست کمک از کتابداران مرددند ، در حالی که این امر میتواند از شدت اضطراب آن ها کاسته و مهارت های آن ها را بهبود بخشد.
پژوهش حاضر بر آن است تا با ارزیابی مهارت های سواد اطلاعاتی دانشجویان و میزان سطح اضطراب کتابخانه ای در بین آنان به بررسی رابطه بین این دو مقوله بپردازد.
1 - Perrine 2 - Hossain 3 - Cumming 4 - Korobili, Malliari & Christodoulou حریری و نعمتی لفمجانی (١٣٨٩) به این نتیجه رسیدند اضطراب کتابخانه ای دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حد متوسط بود.
بنابراین میتوان گفت که این مقدار از میانگین فرضی کمتر است و در میزان اضطراب کتابخانه ای تفاوت معنیداری بین میانگین به دست آمده از نمره های کسب شده در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و میانگین فرضی آنان وجود دارد.
جدول ٩: نتایج تحلیل واریانس تک متغیری (آنوا) مربوط به مقایسه ی دانشجویان مرد و زن از نظر سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانه ای (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ٩ مشاهده میشود، بین دانشجویان مرد و زن ، از لحاظ سطح سواد اطلاعاتی تفاوت معنیدار وجود ندارد (٠٠٠٥=F، ٠٩٤>p).
جدول ١٢- نتایج تحلیل واریانس تک متغیری (آنوا) مربوط به مقایسه ی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از نظر سطح سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب کتابخانه ای (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول ١٢ مشاهده میشود، بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، از لحاظ سطح سواد اطلاعاتی تفاوت معنیدار وجود دارد (٦٢٠=F، ٠٠١>p).