Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آمادگی دانشجویان سمنان برای شرکت در نظام یادگیری الکترونیکی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و به روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل 16500 نفر از دانشجویان سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی 93-94 و نمونه پژوهش 380 نفر از ایشان است. ابزار پژوهش پرسشنامهای محققساخته است که روایی آن با استفاده از روش قضاوتی تامین شده و پایایی آن برابر92% است. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه سمنان از آمادگی نسبی و بیشتر از «حداقل آمادگی مورد انتظار» برای شرکت در یادگیری الکترونیکی برخوردار هستند؛ هر چند که در برخی عوامل از جمله «انگیزش» آمادگی آنها از حداقل آمادگی مورد انتظار کمتر بوده و نیازمند تقویت است. علاوه بر این، یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشکده «مهندسی برق و کامپیوتر» نسبت به دیگر دانشکدهها از آمادگی بیشتری برای یادگیری الکترونیکی برخوردار هستند.
: Our goal was to investigate readiness of Semnan University students in application of e-learning. This investigation was a descriptive-analytical and applied study. The study population consisted of 16500 students and sample size was calculated to be 380 people according to Morgan's Table. In this study we use a questionnaire that designed by the researcher and using Cronbach's alpha coefficient, the questionnaire reliability was estimated 0.92. The collected data was analyzed using SPSS. The study showed that the overall e-readiness rate of Semnan University was good and it was more than "Expected Level of Readiness" and suitable platforms were also provided for the University to enter the field of IT. Although, in some factors such as "Motivation" readiness rate of students were shorter than Expected Level of Readiness. Furthermore, The study showed that students of Electrical and Computer Engineering Faculty are ready to e-learning more than other students.
Machine summary:
"بررسی میزان آمادگی دانشجویان دانشگاه سمنان برای شرکت در نظام یادگیری الکترونیکی Measuring Electronic Learning Readiness of Semnan University Students تاریخ دریافت مقاله: 16/03/94 تاریخ پذیرش مقاله: 11/09/94 مهدی محمودی 1 Mehdi Mahmodi چکیده: واژگان کلیدی: استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور، (نویسنده مسئول mahmodi@se.
Validity Judgmental Method Reliability جدول (1) ضریب آلفای کرونباخ مربوط به هر یک از بخشهای پرسشنامه متغیر تعداد گویهها ضریب آلفای کرونباخ دسترسی به فناوری 3 71/0 مهارتها و ارتباطات برخط 9 88/0 انگیزش 3 75/0 توانایی یادگیری از طریق رسانههای دیداری و شنیداری 3 72/0 گفتگوهای گروهی اینترنتی 3 78/0 مسائل مهم برای موفقیت در یادگیری الکترونیکی 5 83/0 کل 26 92/0 یافتههای پژوهش سؤال اول پژوهش: میزان آمادگی دانشجویان دانشگاه سمنان برای شرکت در آموزش الکترونیکی در چه حد است؟ در جدول (2) نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی هر یک از عوامل اصلی مورد نظر پژوهش ارائه شده است.
عظیمی (2013) مطرح میکند که برابر یافتههای پژوهش، آمادگی زیربنایی فناوری، آمادگی منابع انسانی، بودجه و آمادگی سرمایهگذاری همچنین، آمادگی کالبدی (فیزیکی) برای اجرای آموزش الکترونیکی و آمادگی ارائۀ محتوای الکترونیکی عواملی هستند که اثر مشابهی بر مؤسسات آموزشی مختلف برای شرکت در آموزش الکترونیکی دارند (عظیمی، 2013: 774) بررسی سؤال دوم پژوهش که رابطۀ میان گروه آموزشی دانشجویان دانشگاه سمنان با میزان آمادگی آنها برای شرکت در آموزش الکترونیکی را مورد پرسش قرار داده بود، نشان داد که با 99 درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت بین میزان آمادگی دانشجویان برای یادگیری الکترونیکی در گروههای آموزشی مختلف، تفاوت معنیدار وجود دارد."