Abstract:
هدف: به منظور بررسـی اثر حافظه فعال و خستگی شناخـتی بر عملکرد حل مسائل شناختی دانشجویان دختر و پسر، آزمایشی طراحی و اجرا شد. روش: ابتدا براساس شاخص پردازش اطلاعات (IPI)، 80 نفر دانشجوی دختر و پسر دارای ظرفیت مؤثر حافظهی فعال، یک انحراف استاندارد بالاتر و پائینتر از میانگین، از یک گروه 300 نفره انتخاب شدند و به طور تصادفی در 8 گروه 10 نفره جایگزین شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحلهی اول آزمودنیها در گروههای کنترل و آزمایش با مسائل تشخیصی قابل کنترل و غیرقابلکنترل روبهرو شدند و به دنبال آن در مرحلهی دوم به منظور مقایسه، گروهها در موقعیت حل مسأله قرار گرفتند. در نهایت، دادهها به وسیلة تحلیل واریانس سهراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد حل مسأله دانشجویان دختر و پسر از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، در موقعیت حل مسأله عملکرد دانشجویان پسر از دانشجویان دختر بهتر بود. همچنین، نتایج نشان داد که اثر اصلی متغیر گروه (گروه کنترل و گروه آزمایش) و متغیر حافظه (افراد با ظرفیت مؤثر حافظهی فعال بالا و افراد با ظرفیت مؤثر حافظه فعال پایین) بر عملکرد حل مسأله دانشجویان معنادار به دست آمد. به عبارت دیگر، در موقعیت حل مسأله، عملکرد حل مسأله افراد گروه کنترل در مقایسه با گروه آزمایش و افراد با ظرفیت مؤثر حافظهی فعال بالا در مقایسه با دانشجویان دارای ظرفیت مؤثر حافظهی فعال پایین، بهتر بود. اما، کنش متقابل هیچ یک از متغیرها معنادار نبود. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر، ضرورت توجه و تأکید بر نقش محوری متغیرهای خستگی شناختی و ظرفیت حافظهی فعال را در مطالعه عملکرد افراد در موقعیت حل مسأله مورد توجه قرار میدهد.
An experiment was designed and administered to study the effect of working memory and cognitive exhaustion on cognitive problem solving performance. First، 80 male and female students whose scores on the working memory test was one standard deviation above and blow the mean were selected based on an information processing
index and randomly assigned into 8 groups each including 10 participants. The experimental consisted of cognitive exhaustion and problem-solving tasks for the experimental group and a problemsolving tasks for the control group. We also included the effect of gender in this investigation. Finally، having compared the experimental and the control group through independent t-test، we analyzed the data through a three- way ANOVA test. The results showed that in the problem-solving situation had better performance of male student for female student. The results also indicated that had
significant the effect of group variable (control and experiment group) and working memory variable (above and blow) on performance problem- solving، but، nosignificant reciprocal interaction none of variables.
Machine summary:
"مواجهه با رویـدادهای غیرقابل کنترل مواردی چون کاهش فعالیت شناختی ، اختـلال 1- Seligman 2- Sedek & Kafta در توجه و بازداری پردازش اطلاعات را در پی دارد که باعث کاهش انگیزه ی فـرد در ساختن فرضیه های جدید برای حل مسأله می شود.
عامل هماهنگ ساز مرکزی حلقه آوایی /گویشی انباره رویدادی صفحه ثبت اطلاعات دیداری - فضایی زبان حافظه بلندمدت رویدادی معناشناسی دیداری شکل (۱) فرم اخیر مدل چند مؤلفه ای حافظه ی فعال بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر این است که بداند، حافظه ی فعال در شرایط وجود یا عدم وجود خستگی شناختی چه تأثیری بر عملکرد حل مسأله افراد خواهد گذاشت .
موقعیت قابل کنترل / خیر بله خیر خیر بله بله بله خیر شکل (۲) نمونه ای از مسالة افتراقی برای گروه کنترل (حرف r پاسخ صحیح است ) در مرحله ی دوم یا مرحله ی درماندگی اطلاعاتی ، آزمودنی های گروه آزمایش (با حافظه ی فعال بالا و پایین ) در برابر ۴ مسأله تشخیصی غیرقابل حل قرار گرفتند بدین معنا که به آزمودنی های گروه آزمایش مسائلی ارائه شد که هیچ پاسخ صحیحی نداشته و آنها از این مسأله بی اطلاع بودند (شکل ۳)."