Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین ابعاد مختلف سبک های اسنادی با پیشرفت تحصـیلی در دانـش آمـوزان سال سوم دوره ی متوسطه اول شهرستان همدان با توجه به متغیر تعدیل کننده ی جنسیت بود. روش پژوهش از نـوع همبستگی است که به صورت پیمایش مقطعی صورت گرفته است . جامعه ی مورد نظر دانش آموزان سال سوم دوره - ی متوسطه ی اول شهرستان همدان بودند که تعداد ٤٠٠ نفر از بین آنان به روش نمونه گیری طبقـه ای نسـبی انتخـاب شدند. برای سنجش متغیر سبک های اسنادی از (ASQ) پرسشنامه سبک های اسنادی پترسون (١٩٨٢) اسـتفاده شـد. داده های بدست آمده با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیری و تحلیل واریـانس چنـد متغیـری تجزیـه و تحلیـل گردید. یافته ها بیانگر این است که بین سبک اسنادی عام (کلی)در موقعیت های خوشایند و سبک اسـنادی درونـی در موقعیت های ناخوشایند با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ی معنادار وجود دارد. تفـاوت دختـران و پسـران در سبک های اسنادی مثبت ، منفی و سبک پایدار- ناپایدار در موقعیت های خوشایند معنادار بود. نتـایج نشـان دهنـده ی ارتباط معنادار بین برخی از سبک های اسنادی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بـود و همچنـین تفـاوت دختـران و پسران از نظر سبک های اسنادی معنادار بود.
Machine summary:
یافته ها بیانگر این است که بین سبک اسنادی عام (کلی)در موقعیت های خوشایند و سبک اسـنادی درونـی در موقعیت های ناخوشایند با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ی معنادار وجود دارد.
خلاصه نتایج ضرایب رگرسیون (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقادیر بتا در جدول ٧ سبک اسناد کلی- خاص در موقعیت های خوشـایند بـه میـزان ٠/١٨ بیشـترین نقش را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد (٠/١٨ =Beta) و ( ٠٠١>P).
بحث و نتیجه گیری یکی از اهداف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین سبک های اسنادی و پیشرفت تحصیلی دانش آمـوزان بـود کـه نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها گویای این واقعیت است که از میان سـبک هـای اسـنادی، رابطـه ی بـین سـبک درونی- بیرونی در موقعیت های ناخوشایند و سبک اسنادی کلی- خـاص در موقعیـت هـای خوشـایند بـا پیشـرفت تحصیلی از نظر آماری معنادار است .
یافته های این بخش از تحقیق با نتایج پژوهش هـای نولن ٣٨، هویکسما٣٩، گینگاس ٤٠ و سلیگمن (١٩٩١) که دریافتند پسرها در سنین اولیه نسبت به دخترها سبک تبیینـی ناسازگارانه تری دارند، حیدری و کوشان (١٣٨٢) ) که به تفاوت معناداری در نمرات موقعیت های موفقیـت آمیـز در دوجنس رسیده بودند و همچنین با یافته های رجبی و شهنیییلاق (١٣٨٤) که به تفـاوت معنـاداری بـین دختـران و پسران در استفاده از سبک های مثبت و منفی دست یافته بودند همسویی دارد، ولی با نتایج پژوهش های هاف ، فریزو هنوسا (١٩٨٢)، گرین برگ ٤١ و مک لاهلـین ٤٢ (١٩٩٨)، هـال و همکـاران (٢٠٠٠)، مـالینکو٤٣، کولیگـان ٤٤ و افـورد 45 (١٩٩٦) همخوانی ندارد.