Abstract:
باشگاههای فوتبال ایران و سازمان لیگ فوتبال بهمنظور جذب و حفظ هواداران و درآمدزایی بیشتر، باید از طرق مختلف خود را به برندی معتبر تبدیل کنند تا هم مورد توجه عموم و رسانهها باشند و هم برای بنگاههای اقتصادی و تجاری جذابیت داشته باشند. جذبکردن هواداران بیشتر و افزایش وفاداری آنها، همگی به مدیریت صحیح برند مربوط میباشد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای داخلی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و ارائۀ مدل میباشد؛ ابزار پژوهش مصاحبه بود. یافتهها بیانگر وجود 70 نشان مؤثر در برندینگ داخلی باشگاههای فوتبال است. این نشانها در 16 مفهوم طبقهبندی شدهاند و شامل موارد زیر میباشند: فرهنگ، ارتباطات، برندسازی، بازاریابی، مسائل مالی، مسائل حقوقی، مدیریت، برنامهریزی، نیروی انسانی، ذات باشگاههای ورزشی، کانون هواداران، خصوصیات فوتبال، امکانات، باشگاه، رسانه و ساختار. درنهایت، مدل پژوهش با 5 مقولۀ اصلی شامل: ذات فوتبال، فلسفۀ باشگاه، عملکرد، بازاریابی و تطبیق تدوین گردید. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای اجرایی ارانه میگردد که میتواند راهگشای مدیران باشگاهها درخصوص توسعۀ برند باشگاه باشد.
Machine summary:
"با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای زیر پیشنهاد میگردد: نیروی انسانی: تدوین آییننامۀ رفتار حرفهای عوامل باشگاه، عقد قراردادهای بلندمدت با بازیکنان باکیفیت و محبوب، برگزاری دورههای کوتاهمدت و بلندمدت آموزشی برای ارتقا سطح دانش بازیکنان، مربیان و سایر عوامل، عدم تبادل بازیکن با رقبای سنتی و تعیین مدیر باتجربه، عالم و دارای فکر اقتصادی فرهنگ: تدوین برنامههای فرهنگی مناسب در راستادیومها برای جهتدهی رفتار تماشاگران، دوری از حواشی رسانهای عوامل باشگاه، تدوین استانداردهای رفتار حرفهای اهالی فوتبال، ایجاد واحدهای پژوهشی در باشگاه توسط افراد متخصص، تدوین برنامهها و استانداردهای لازم برای یکسانسازی رفتار و برخورد باشگاهها برای ایجاد فرهنگ هواداری (فرهنگ اعتراض، حمایت و خرید) و استفاده از مراسم و جشنهای ملی ـ مذهبی و باشگاهی در برنامههای باشگاهها حقوقی: ایجاد واحد حقوقی مجرب در باشگاه بهمنظور جلوگیری از تخریب و سوءاستفاده از برند و مقابلۀ حقوقی و قانونی با برنامههایی که تصویر باشگاه را تخریب میکند امکانات: ساخت و یا اجارۀ بلندمدت استادیوم بازیهای خانگی، ایجاد موزۀ باشگاه، ایجاد فروشگاههای اختصاصی و محلهای اجتماع هواداران رسانه و ارتباطات: ایجاد برنامههای تلویزیونی و رادیویی برای معرفی برنامههای باشگاه و ارتباط بیشتر با مخاطبان، حضور در شبکههای اجتماعی پرمخاطب، ایجاد کانون هواداران حرفهای و قدرتمند، ایجاد نشریات باشگاه، ایجاد سایت بهروز و حرفهای برای باشگاه و ایجاد روابط عمومی قوی برای آن کانون هواداری: استفاده از افراد متخصص، برنامهریزی بلندمدت و عملیاتی مدیریت هواداران، پایش مستمر نیازها و ویژگیهای جامعه و هواداران، ایجاد انجمنهای هواداری متعدد براساس تفکیک جنسی، سنی و غیره، ایجاد پاتوقهای هواداری مجازی و فیزیکی و مدیریت و نظارت بر آنها و نظارت و کنترل کانون و انجمنهای هواداری باشگاه تفکر مدیریت برند: ایجاد واحد مدیریت برند باشگاه و لیگ، برنامهریزی برای ایجاد تجربیات مثبت در هواداران، تعیین فلسفۀ برند باشگاه، استفاده از فضای مجازی، برقراری ارتباط بین اهداف و فلسفۀ باشگاه با ارزشهای جامعه، اطلاعرسانی مطلوب و درگیرکردن هواداران در مسائل باشگاه، استفاده از پیشینه، تاریخچه، رویدادهای نوستالژیک و اسطورههای باشگاه بهمنظور حفظ هواداران، ایجاد تصویر مناسب از ورزشگاه (جذابیت و مدرن بودن)، تغییر لوگو و تصویر برند با توجه به پایش تغیرات فرهنگی و تمایلات مخاطبان، طراحی شخصیت موردنظر باشگاه و تدوین برنامههای مناسب برای القای آن به مخاطب، طراحی نمادها، عروسکها، ارزشهای خاص، شعار، سرود، لباس ویژه، محصولات تشویقی و منحصربهفرد برای طرفداران، ایجاد تنوع در جذابیتها با توجه به تنوع بازار هوادار و انگیزههای آنها، شناسایی ارزشها و نیازهای مخاطب و احترام به آن، توجه به دغدغههای اجتماعی، واردنشدن در حواشی فوتبال و مدیریت حواشی در رسانهها، انتقالندادن مشکلات مالی و حقوقی به رسانهها، ایجاد واحد تفکر خلاق در باشگاه، همکاری با سایر برندهای مطرح (باشگاهها، هنری و صنعتی)، انتخاب ابزارهای مناسب ارتباطی با مخاطب بهمنظور انتقال تفکرات برند باشگاه، توسعۀ برند درصورت موفقیت در حیطۀ فعلی فعالیت و استفاده از نمادها و ارزشهای محل قرارگیری باشگاه بهمنظور جذب هواداران محلی."