Abstract:
راه های ارتباطی یکی از مهمترین عناصر در افزایش یا کاهش آسیب پذیری یک شهر است تعدد مسیرهای دسترسی شهر بر کاهش میزان آسیب پذیری و کاهش تلفات تاثیر به سزایی خواهد داشت این پژوهش بر آن است تا با استفاده از آمار و اطلاعات موجود در خصوص میزان آسیب پذیری معابر شهری از منظر پدافند غیر عامل منطقه 10 شهرداری تهران به کنکاش در ارتباط با سطح آسیب پذیری بافت شهری به تناسب سلسله مراتب شبکه معابر در ارتباط با زلزله از دیدگاه پدافند غیر عامل بپردازد. روش جمع آوری اطلاعات عمدت ا کتابخانهای و با توجه به نوع پژوهش از مطالعات میدانی (مصاحبه) نیز استفاده شده است. در این مقاله از روش ماتریسی برای بررسی انطباق مکانی منطقه 10 شهرداری تهران با اصول پدافند غیر عامل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده عدم رعایت اصول پدافند غیر عامل در منطقه ده شهرداری تهران است . به این طریق میتوان اقدام های پیشگیرانه را قبل از وقوع بحران برای کاهش آسیب های جانی و مالی در مهمترین معابر شهر، جایی که این تلفات از بقیه نقاط شهر بیشتر است، انجام داد .
Road networks، one of the most important elements in increasing or decreasing the vulnerability of a city. Number of access routes to reduce vulnerability and losses will have a significant impact This study is based on the use of existing data on Urban vulnerability from the perspective of Ten regional of Tehran defence aspect in relation to the inquiry into the appropriateness of the level of vulnerability of urban street network hierarchy associated with the earthquake should view defence aspect.
Data collection method mainly due to the type of library and field research (interview) also been used. In this paper، a method to evaluate the compliance matrix with spatially ten Region of Tehran Municipality has been using the principles of defence aspect. The results indicate non-compliance defence aspect in the ten regional of Tehran. Thus we can take preventive measures before the financial crisis to reduce the damage and the most important thoroughfares of the city، where the death toll is higher than the rest of the city did.
Machine summary:
ارزيابي ميزان آسيب پذيري معابر شهري و شبکه هاي ارتباطي منطقه ده شهرداري تهران بر اساس اصول پدافند غير عامل و با استفاده از روش کارور محسن رنجبر دانشيار، گروه جغرافياي دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهر ري مريم حمزه نيسياني کارشناسي ارشد ژئومورفولوژي دانشگاه آزاد اسلامي شهر ري دريافت مقاله : ١٣٩٢/٠٤/١٢ تاييديه نهايي : ١٣٩٣/٠٢/٢٩ چکيده راه هاي ارتباطي يکي از مهم ترين عناصر در افزايش يا کاهش آسيب پذيري يک شهر است تعدد مسيرهاي دسترسي شهر بر کاهش ميزان آسيب پذيري و کاهش تلفات تأثير به سزايي خواهد داشت اين پژوهش بر آن است تا با استفاده از آمار و اطلاعات موجود در خصوص ميزان آسيب پذيري معابر شهري از منظر پدافند غير عامل منطقه ١٠ شهرداري تهران به کنکاش در ارتباط با سطح آسيب پذيري بافت شهري به تناسب سلسله مراتب شبکه معابر در ارتباط با زلزله از ديدگاه پدافند غير عامل بپردازد.
در اين مقاله از روش ماتريسي براي بررسي انطباق مکاني منطقه ١٠ شهرداري تهران با اصول پدافند غير عامل استفاده شده است .
از پايان جنگ جهاني دوم در بسياري ازکشورهاي جهان ، پدافند غيرعامل به عنوان راهکار غير مسلحانه در جهت کاهش آسيب پذيري تأسيسات شهري، تجهيزات زيربنايي و نيروي انساني مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است .
در اين پژوهش معابر شهري منطقه ده شهرداري تهران از نظر ميزان آسيب پذيري و با رويکرد پدافند غيرعامل مورد بررسي قرار گرفته و راهکارهاي لازم ارايه ميشود.