Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر گذشت زمان و اطلاعات حاشیه ای و محوری بر حافظه فلاش بالب انجام شده است . در این پژوهش با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای ۵۴۵ نفر از افراد در سطح شهر تهران انتخاب شدند سپس با استفاده از پرسشنامه ی ارزیابی حافظه ی فلاش بالب (FBQ) عملکرد آزمودنی ها در این حافظه مورد بررسی قرارگرفت . داده ها با استفاده از آزمون t و خی دو بررسی شد. نتایج نشان دادند بین اطلاعات حاشیه ای و محوری در تشکیل حافظه فلاش بالب تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که گذشت زمان تاثیری بر حافظه ی فلاش بالب نداشته است . می توان نتیجه گرفت که اطلاعات محوری بهتر از اطلاعات حاشیه ای یادآوری گردید.
The purpose of this study was to investigate the impact of passage of time and peripheral and centeral information on flashbulb memory. In the present study، 500 persons were selected by multi stages cluster sampling from the city of Tehran. The flashbulb memory was evaluated by FBQ questionnaire. Data was analyzed using t- test، chi square. The results indicated that there are significant differences between
centeral information and peripheral information. Also passage of time did not have effect on the flashbulb memory. It can be concluded that central information were recalled better than peripheral information.
Machine summary:
"کاویلاشویلی ۵، میرانی ۶، اسکلامن ، ۷ کوربرات ۸ (۲۰۰۳) حافظه فلاش بالب را برای مرگ پرنسس دیانا و حمله ی تروریست ها 1- Yarmey 2- Bull 3- Conway 4- Weaver 5- Kvavilashvili 6- Mirani 7- Schlagman 8- Korbrot در ۱۱ سپتامبر بین آزمودنی های ایتالیایی و بریتانیایی بررسی کردند.
جدول (٢) نتایج آزمون t در مقایسه ی اطلاعات حاشیه ای و محوری متغیر t درجه آزادی سطح معناداری اختلاف میانگین محوری اطلاعات ۱۴/۰۵۲ ۵۴۴ ۰/۰۰۱ ۰/۳۶۱۹ حاشیه ای اطلاعات ۲/۹۰۳ ۵۴۴ ۰/۰۰۴ ۰/۰۸۶۲ در این پژوهش برای مشخص شدن تفاوت میانگین بین بازیابی اطلاعات حاشیه ای و محوری در تشکیل حافظه ی فلاش بالب مجموع نمرات گویه های مربوط به هر یک از اطلاعات حاشیه ای و محوری محاسبه و میانگین نمرات به دست آمد و در نهایت از t مستقل برای دو گروه اطلاعات استفاده شد.
از آنجا که در پژوهش حاضر از آزمودنی خواسته شده با در نظر گرفتن مهم ترین رویداد زندگی خود به پرسشنامه مذکور پاسخ دهد می توان گفت اطلاعات محوری (زمان ، مکان ، فعالیت جاری ، فرد همراه ) بر اثر اهمیت بیشتری که نسبت به اطلاعات حاشیه ای (نوع لباس ، اولین فکر، واکنش افراد) برای فرد داشته است بهتر یادآوری شده است .
در مجموع با توجه به یافته های تحقیق می توان گفت که بین اطلاعات محوری و حاشیه ای در شکل گیری حافظه ی فلاش بالب تفاوت وجود دارد بدین صورت که اطلاعات محوری بیشتر از اطلاعات حاشیه ای موثر بوده است و گذشت زمان بر بازیابی رویداد مربوط به حافظه فلاش بالب تأثیری نداشته است ."