Abstract:
هدف این پژوهش ، مقایسه ی ویژگی های شخصیت و راهبردهای مقابله ای دانشجویان دارای پرونده در کمیته ی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی است . در این پژوهش که از نوع علی - مقایسه ای است ، دو گروه از دانشجویان (دانشجویان دارای پرونده در کمیته ی انضباطی دانشگاه =۷۶ نفر و دانشجویان عادی =۷۶ نفر) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه ی جمعیت شناختی ، پرسشنامه ی شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) و پرسشنامه ی راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دارای پرونده در کمیته ی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی ، در صفات شخصیتی و راهبردهای مقابله ای تفاوت معنی دار وجود دارد، و نمرات دانشجویان دارای پرونده در کمیته ی انضباطی ، در نوروتیسیزم (>P) و راهبرد مقابله ای هیجان مدار (>P) به طور معنی داری بالاتر از دانشجویان عادی ، و در توافق پذیری (>P)، باوجدان بودن (>P)، و راهبرد مقابله ای مساله مدار (>P)، پایین تر از دانشجویان عادی بود. یافته های پژوهش ، شواهد تجربی برای این فرض که صفات شخصیتی ، و راهبردهای مقابله ای می توانند بر رفتارهای مجرمانه در دانشجویان دارای پرونده در کمیته ی انضباطی دانشگاه موثر باشند، فراهم کرد.
The aim of this research was to compare the personality characteristics and coping strategies of students with record in disciplinary committee of university and normal students. In this ex post facto research، two groups of subjects (students with
record in disciplinary committee of university=76 and normal students=76) were selected via simple random sampling and then they were administered by demographic questionnaire، NEO-FFI personality questionnaire، and Folkman coping style Inventory. Data were analyzed using multiple - analysis of variance (MANOVA). The results revealed that there was significant difference between both groups in personality characteristics and coping strategies. Neuroticism (p<0/000) and emotional - focused coping strategy's (p<0/01) scores of students with record in disciplinary committee of university
were higher than normal students، but in agreeableness (p<0/000)، conscientiousness and problem- solving coping (p<0/02) were lower than them. The findings provided empirical support for the proposition that personality characteristics and coping strategies may influence criminal behaviour in students with record in disciplinary committee of university.
Machine summary:
"مطالعه ی ون دام ، جانسنز و دبراین (۲۰۰۵) نشان داد عـلاوه بر اینکه دانش آموزان مجرم در صفات توافق پذیری و گشودگی نسبت به دانش آموزان عادی در سطح پایین تر و در نوروتیسیزم در سطح بالاتری قرار داشتند، تکرار جرم پس از رهایی از زنـدان نیز به طور معنی داری 1- Donnellan 2- Ge 3- Wenk 4- Van Dam 5- Janssens 6- De Bruyn 7- Eysenck 8- Blonigen 9- Costa 10- McCrae 11- John 12- Heaven با سطح پایین توافق پذیری و گشودگی و سطح بالای نوروتیسیزم رابطه دارد.
همـچنین با تـوجه بـه الگوهای مختلف راهـبردهای 1- Zuckerman 2- Bronfman 3- Stein 4- Naymathi مقابله ای مسأله مدار (جستجوی حمایت اجتماعی ، مسوولیت پذیری ، مشکل گشایی برنامه ریزی شده ، و ارزیابی مجدد مثبت )، مشخص می گردد که گروه دانشجویانی که به دلیل ارتکاب جرائم مختلف ، دارای پرونده انضباطی می باشند، در مقایسه با دانشجویان عادی ، تلاش کمتری در زمینه ی پذیرش نقش خود برای کسب حمایت های عاطفی و اطلاعاتی از دیگران به هنگام بروز موقعیت های فشارزا داشته اند، و کمتر از دانشجویان عادی به تـحلیل و ارزیابی موقعیت های مذکور پرداخته اند، و احتمالا هـمین عامل زمینه ی گرایش این دانشجویان را به ارتکاب جرائم فراهم کرده است ."