Abstract:
هدف از پژوهش حاضر این است که عوامل روش تبلیغی (کلامی) موفق بر اساس شیوهی تبلیغی حجتالاسلام و المسلمین محسن قرائتی شناسایی شود و الگویی جامع تدوین گردد. در این پژوهش که با روش تلفیقی صورت گرفته، آثار مکتوب، سخنرانیهای مرتبط با شخصیت و روش تبلیغی آقای قرائتی، برنامهی درسهایی از قرآن و مصاحبه با افرادی که آشنایی دیرینه و رابطهی نزدیک با ایشان دارند، به دقت بررسی و تحلیل شده است. بررسی و تحلیل دادهها نشان میدهد که شیوهی تبلیغی ایشان را میتوان تحت 6 مقولهی عمده تبیین کرد که عبارتند از: 1- ویژگیهای فردی مبلغ؛ 2- شیوه و ساختار سخنرانی؛ 3- منابع سخنرانی؛ 4- روش ارتباط با مخاطب؛ 5- فعالیتهای مذهبی ـ فرهنگی و 6- سایر ویژگیها. این 6 مقولهی اصلی به همراه مقولههای فرعیتر در قالب 3 الگوی جامع تدوین شده است
Machine summary:
تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر اثربخشی الگوی تبلیغ دینی بر اساس روش تبلیغی حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی دکتر وحید قاسمی 1 ، دکتر حبیبرضا ارزانی 2 ، نازیلا قدسیه 3 و زهرا عابدی 4 تاریخ وصول: 15/11/92 تاریخ پذیرش: 17/6/93 چکیده: هدف از پژوهش حاضر این است که عوامل روش تبلیغی (کلامی) موفق بر اساس شیوهی تبلیغی حجتالاسلام و المسلمین محسن قرائتی شناسایی شود و الگویی جامع تدوین گردد.
در این پژوهش که با روش تلفیقی صورت گرفته، آثار مکتوب، سخنرانیهای مرتبط با شخصیت و روش تبلیغی آقای قرائتی، برنامهی درسهایی از قرآن و مصاحبه با افرادی که آشنایی دیرینه و رابطهی نزدیک با ایشان دارند، به دقت بررسی و تحلیل شده است.
به این ترتیب سؤال اصلی در پژوهش حاضر به این شرح است: با کدام الگوی تبلیغ میتوان اثربخشی بالای فعالیت تبلیغی حجتالاسلام و المسلمین محسن قرائتی را تبیین کرد؟ پیشینه پژوهش در رابطه با حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی برخی تلاشها در جهت مستندسازی فعالیتهای ایشان به انجام رسیده است که از جمله میتوان به زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی ایشان که به کوشش رضا مختاری اصفهانی (1389) به انجام رسیده و توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شده است و همچنین به خاطرات ایشان که توسط جواد بهشتی (1380) تدوین شده و توسط مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن منتشر شده است اشاره کرد.
یافتههای پژوهش پس از تحلیل و بررسی فیلمهای درسهایی از قرآن و تجزیه و تحلیل آثار مکتوب و سخنرانیها در ارتباط با شخصیت و روش تبلیغی ایشان و مصاحبههای انجام شده توسط پژوهشگران، عوامل مؤثر بر اثربخشی تبلیغ حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی استنباط گردید که این علل در دو بخش ارائه میشود.