Abstract:
اهداف: جریان گردشگری براساس عرضه محصول گردشگری شکل می گیرد و توسعه می یابد. مراکز اقامتی و استراحتگاهی یکی از عوامل اصلی تسهیل کننده جذب گردشگر برای استفاده از محصول گردشگری بک ناحیه است. مکان یابی بهینه مراکز اقامتی به ویژه در شهرها و نواحی که گذرگاه گردشگران محسوب می شوند، نقش مهمی در استفاده گردشگران از این مراکز دارد. شهر بجنورد و نواحی پیرامون آن به دلایل مختلف از جمله گذرگاه اتصال نواحی شرقی و شمال شرق، طبیعت زیبا و همچنین جاذبه های فرهنگی، ظرفیت بالایی برای عرضه محصول گردشگری به طبقات مختلف اجتماعی در سطح ملی و بین المللی دارد. مساله ای اساسی که تاکنون کمتر به آن توجه شده است، استفاده بسیار محدود از ظرفیت های اقتصادی خیل عظیم گردشگران برای ایجاد توسعه و رونق اقتصادی در شهر بجنورد و حومه به دلیل کمبود مراکز اقامتی و تسهیلاتی است.روش: روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با هدف کاربردی است که به کمک مطالعات اسنادی - میدانی و از طریق فرایند تحلیل شبکه ای و استفاده از نرم افزار (GIS) صورت گرفته است.یافته ها/ نتایج: نتایج پژوهش نشان می دهد معیارهای اقتصادی با ضریب اهمیت 252/0 بیشترین و معیارهای اجتماعی با میزان 067/0 کمترین تاثیر را در مکان یابی مراکز اقامتی به خود اختصاص داده اند که بر این اساس چهار پهنه مناسب شامل قسمتی از محدوده مرکز شهر، موقعیت هایی در محدوده گردشگری باباامان، پهنه ای در منطقه توریستی بش قارداش و قسمتی از محدوده غربی شهر در مسیر جاده شمال، جهت ساخت مراکز اقامتی شناسایی و معرفی شده است.نتیجه گیری: در نظام برنامه ریزی به منظور جذب گردشگران و افزایش زمان اقامت آن ها شهر باید به معیارهایی همچون دسترسی آسان مسافران، نزدیکی به مراکز خرید، نزدیکی به جاذبه های طبیعی و تاریخی و غیره توجه ویژه ای مبذول داشت که این مهم با مکان گزینی بهینه مراکز اقامتی محقق خواهد شد.
Machine summary:
یافته ها/ نتایج : نتایج پژوهش نشان میدهد معیارهای اقتصادی با ضریب اهمیت ٠/٢٥٢ بیشترین و معیارهای اجتماعی با میزان ٠/٠٦٧ کمترین تأثیر را در مکان یابی مراکز اقامتی به خود اختصاص داده اند که بر این اساس چهار پهنۀ مناسب شامل قسمتی از محدودة مرکز شهر، موقعیت هایی در محدودة گردشگری باباامان ، پهنه ای در منطقۀ توریستی بش قارداش ____________________________تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٥/١٩ تاریخ تصویب : ١٣٩٤/٩/١٠ و قسمتی از محدودة غربی شهر در مسیر جادة شمال ، جهت ساخت مراکز اقامتی شناسایی و معرفی شده است .
com, a vaylbel in 2015 شهر است ؛ زیرا در شهرهای میانی و کوچک ایران کمتر به ساخت مراکز اقامتی توجه شده و مختصر سرمایه گذاریهای انجام شده نیز بدون درک و شناخت بازار تقاضا و ایجاد جاذبه های لازم برای گردشگران صورت گرفته در نتیجه ظرفیت های ایجادشده کمتر مورد استقبال گردشگران قرار می - گیرد؛ بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی معیارهای مناسب به منظور شناخت موقعیت های مستعد برای استقرار مراکز اقامتی جدید با جاذبه های لازم برای اقامت و ماندگاری گردشگران در شهر بجنورد تدوین شده و سعی در شناخت بازار عرضه و تقاضای گردشگری برای تحقق این هدف مهم دارد؛ بنابراین با توجه به مجموعه ای از مسائل و مشکلات موجود که به بخشی از آن ها اشاره شد، این پژوهش در پی پاسخ دادن درخور به سؤالات زیر است : - چه معیارهایی میتواند در مکان گزینی و ساخت مراکز اقامتی- سیاحتی شهر بجنورد و حومه دارای اهمیت باشد که باعث جذب گردشگران به این اماکن شود؟ - پهنه ها و مراکز مساعد و مناسب احداث مراکز اقامتی- سیاحتی در شهر بجنورد و حومه کدامند؟ ٢.
(شکل ٣) فرآیند مکان یابی شناسایی پهنه های مناسب جهت ایجاد مراکز اقامتی- سیاحتی با استفاده از روش تحلیل شبکه ای (ANP) را در ترکیب با GIS و در نهایت هم پوشانی شاخص ها را نشان میدهد.
/ شکل ٣- مدل مکان یابی شناسایی پهنه های مناسب جهت ایجاد مراکز اقامتی - سیاحتی با استفاده از روش تحلیل شبکه ای(ANP) مأخذ: یافته های پژوهش ، ١٣٩٣ 1.