Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، ارزيابي رابطه رهبري تحول آفرين و توانمند سازي كاركنان با استفاده از معادلات ساختاري بوده است. جامعه آماري پژوهش حاضر ، كليه كاركنان معاونت مالي و اداري شهرداري مشهد بودكه در نيمه اول سال ۱۳۹3 مشغول به كار بوده اند(248)نفر و با استفاده از فرمول كوكران تعداد (125) نفر به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند.
روش پژوهش استفاده شده ، توصيفي و از نوع همبستگي بود. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوري اطلاعات در اين پژوهش عبارت است از پرسشنامه ي استاندارد رهبري تحول آفرين باس و آواليو و پرسشنامه توانمندسازي اسپريتزر مي باشد. جهت آزمون روايي سوالات هم از اعتبار محتوا و هم از اعتبار عاملي استفاده و همچنين روايي پرسشنامه نيز به تاييد اساتيد و كارشناسان خبره واقع شد. ضريب پايايي پرسشنامه ها با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ مورد ارزيابي قرار گرفت كه به ترتيب عبارتند : 78/0و 83/0. همچنين جهت تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي آماري k-s، تارتلت، Kmo و تحليل عاملي استفاده شد. نتايج نشان داد، بين چهار مولفه رهبري تحول آفرين كه شامل نفوذ آرماني ، انگيزش الهام بخش ، ترغيب ذه ني و ملاحظه فردي است باتوانمند سازي كاركنان همبستگي وجود دارد و اين نشان دهنده آن است كه سبك رهبري تحول آفرين مديران با توانمند سازي كاركنان ارتباط دارد. بنابراين، اگر مديران سبك رهبري تحول آفرين را در سازمانشان اعمال نمايند مي توانند موجبات توانمند سازي كاركنان را فراهم آورند .
Machine summary:
"برای بررسی حجم نمونه دقیق نیز از آزمون KMO و بارتلت استفاده شد که مقدار KMO در داده های این تحقیق جهت سوالات پرسشنامه رهبری تحول آفرین و توانمندسازی کارکنان بزرگتر از ٠/٧٠ می باشد لذا تناسب داده ها و حجم نمونه آنها برای تحلیل عاملی وجود دارد.
جدول ٤ : نتایج ضرایب مسیر استاندارد شده اثرات مستقیم متغیر های مدل پژوهش مسیر ضریب مسیر مقدار t سطح معنی داری رهبری تحول آفرین ← ترغیب ذهنی 0/87 16/79 0/01 رهبری تحول آفرین ← نفوذ آرمانی 0/82 15/42 0/01 رهبری تحول آفرین ← انگیزش الهام بخش 0/85 16/29 0/01 رهبری تحول آفرین ← ملاحظات فردی 0/83 15/58 0/01 توانمند سازی کارکنان ← احساس معنیداری در شغل 0/65 - 0/01 توانمند سازی کارکنان ← احساس شایستگی در شغل 0/83 10/61 0/01 توانمند سازی کارکنان ← احساس داشتن حق انتخاب 0/57 7/89 0/01 توانمند سازی کارکنان ← احساس مؤثر بودن 0/86 10/86 0/01 توانمند سازی کارکنان ← احساس اعتماد 0/50 7/03 0/01 رهبری تحول آفرین ← توانمند سازی کارکنان 0/65 8/04 0/01 بر اساس جدول فوق همانطور که مشخص است ضریب مسیر تمامی متغیرهای مورد مطالعه این تحقیق از لحاظ آماری معنی دار می باشند.
در بررسی اهداف که تاثیر ابعاد(نفوذآرمانی،انگیزش الهامی،ترغیب ذهنی وملاحضات فردی) رهبری تحول آفرین بر توانمند سازی کارکنان در معاونت اداری و مالی شهرداری مشهد رابطه معناداری وجود دارد، که نتایج تحقیقات اولیو و همکاران و کلارک و همکارانش نتایج تحقیق فوق را تایید می کنند بدین معنی که در تحقیقات ذکر شده همانند تحقیق فوق رابطه میان سبک رهبری تحول آفرین و مولفه های آن (نفوذآرمانی،انگیزش الهامی،ترغیب ذهنی وملاحضات فردی) با توانمند سازی کارکنان به تایید رسیده است (Avolio , ٢٠٠٤) (Kark &Shamir &Chen , ٢٠٠٣)."