Abstract:
کیفیت تجارب ارائه شده به مشتریان مستقیماً بر توانایی یک کسب و کار در تولید درآمد اثر گذار است (پاین و گیلمور،1999). با این حال، ادبیات موجود گردشگری توضیحات محدودی در زمینه عواملی که تجربه گردشگری را به یادماندنی میسازد فراهم کرده است. از این رو، هدف مطالعه حاضر شناسایی عوامل موثر بر ایجاد تجربه گردشگری به یادماندنی از دیدگاه گردشگران فرهنگی بازدید کننده از ایران با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری است. نتایج بررسی¬ها نشان داد: از میان منابع و جاذبه های محوری، عنصر تاریخ و فرهنگ، از میان مشخصه های تعدیل کننده و تقویت کننده، عنصر هزینه/ ارزش و از میان عوامل و منابع پشتیبان، عنصر مهمان نوازی به ترتیب نقش موثر تری در ایجاد تجربه ای به یادماندنی برای گردشگران فرهنگی دارا هستند. علاوه بر این تحقیق حاضر به اولویت بندی هر یک از ابعاد تجربه گردشگری به یادماندنی از دیدگاه گردشگران فرهنگی در ایجاد تجربه سفری به یادماندنی نیز پرداخته است و نتایج حاکی از آن است که ابعاد احساس، انتظارات، نتیجه و یادآوری به ترتیب نقش موثر تری در ایجاد تجربه گردشگری به یادماندنی داشتهاند. در پایان پیشنهادات مدیریتی در خصوص نتایج به دست آمده ارائه شده است.
Concerning the contention of Pine and Gilmore (1999)، quality of experiences are directly affecting a business’s ability to generate revenue. However، extant tourism research has provided little explanation of the factors that make tourism experiences memorable. The purpose of this research is: identifying Factors affecting creation of a memorable tourism experience from cultural tourists’ perspective by using structural equation modelling. According to the
Results
among core resources and attractors، culture and history; among qualifying and amplifying determinants، cost/ value and among supporting factors and resources، hospitality are the main elements which have more important role in creating memorable tourism experience. Furthermore، this research prioritized each memorable tourism experience dimensions from cultural tourists’ perspective. The findings indicated that affect، expectation، consequentiality and recollection dimensions have respectively more important role in creating memorable tourism experience. The article ends with a discussion of the implications of these results for tourism practitioners.
Machine summary:
1 -Mannell and Iso- Ahola 2 -Otto and Ritchie 3 Schmitt 4- O’Dell and Billing 5- Clawson and Knetsch 6- Hoch and Deighton 7 -Alba, Hutchinson, and Lynch 8- Kozak 9 -Larsen اگرچه ، تحقیقات گذشته بیشتر به دنبال شناسایی مؤلفه های تجربه ی گردشگری به یادماندنی بوده اند، پرداختن به عناصری از مقصد که در خلق تجربه ای به یادماندنی برای گردشگران دخیل هستند به شدت احساس می شود؛ چرا که نتایج چنین تحقیقاتی به مدیران مقصدهای گردشگری کمک خواهد کرد تا منابع در اختیار خود را در هنگام طراحی برنامه های سفر و برنامه ریزی مقصد به گونه ای اثربخش به کارگیرند و آن ها را بر عناصری از مقصد که نسبت به سایر عناصر در ایجاد تجربه ای به یادماندنی برای گردشگران فرهنگی ، نقش پررنگ تری دارند، متمرکز کنند؛ از این رو این تحقیق با استفاده از مطالعات صورت گرفته در این حوزه ، مدلی جهت مطالعه ی تجربه ی به یادماندنی گردشگری تهیه کرده و به شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد تجربه ی گردشگری به یادماندنی در ایران و اولویت هر یک از این عوامل در خلق تجربه ی گردشگری به یادماندنی می پردازد.
این مدل از دو بخش اصلی تشکیل شده است که بخش اول آن بر گرفته از پژوهش تونگ و ریچی (۲۰۱۱) است که در آن ۴ بعد احساس (عاطفه )، انتظارات ، نتیجه و یادآوری به عنوان ابعاد تجربه ی گردشگری به یادماندنی شناسایی شده اند و بخش دوم آن برگرفته از مدل رقابت و پایداری مقصد کراچ و ریچی (۱۹۹۹) است .