Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی روند بحثهای دانشجویان درس «ترجمه شفاهی پیاپی» در تالارهای گفتگوی مودل و قابلیت تالارها در رفع مشکلات دانشجویان در انجام دادن فعالیتهایشان است. مشکلاتی که در این نوشتار به آن میپردازیم به فعالیتهای فرایندمحور شنیدن، یادداشتبرداری، و نمایش مربوط میشود که اجرای درست آن در ساختگرایی اجتماعی حایز اهمیت است. برای انجام دادن این مطالعه از طرحی تلفیقی استفاده شد؛ طیّ یک نیمسال تحصیلی، کلاس حضوری این درس با کلاس مجازی تکمیل شد که با نرمافزار آموزش الکترونیکی مودل طراحی شده بود. این مطالعه نشان داد که گرچه از تالارهای گفتگویی که برای گروههای کوچک در فعالیت نمایش در نظر گرفته شده بود، چندان استقبال نشد، اما از دو تالار گفتگوی عمومی که برای فعالیتهای شنیدن و یادداشتبرداری در نظر گرفته شده بود و همه کلاس عضو آن بودند با مشارکت اکثر دانشجویان استقبال شد، و دانشجویان در تعامل با یکدیگر از تالارها برای رفع مشکلات خود و ارائه راهکار و پیشنهاد در این دو زمینه استفاده کردند. این پژوهش نشان داد که چنانچه مدرس کلاس مجازی را به درستی طراحی، راهبری و نظارت کند، تلفیق آن با کلاس حضوری میتواند فضایی را ایجاد کند که در آن فراگیران با مشارکت یکدیگر بسیاری از مشکلات خود را رفع کنند. چنین رویکردی به تقویت خودمختاری و مسئولیتپذیری میان فراگیران کمک میکند.
Machine summary:
"از آنجا که در برنامۀ curriculum Consecutive Interpreting درسی پیشنهادی که به مدت یک نیمسال تحصیلی به اجرا در آمد، مشکلاتی در انجام فعالیتهای فرایندمحور 1 دانشجویان مشاهده شد، و با در نظر گرفتن این موضوع که مهارتهای زبانی و به خصوص مهارت شنیدن پیشزمینهای برای ترجمۀ شفاهی هستند، محققان بر آن شدند تا کارایی فناوری آموزشی مودل را در بهبود انجام این فعالیتها بسنجند.
در طراحی برنامۀ درسی، با توجه به اهمیتی که در رویکرد ساختگرایی اجتماعی به فرایند یادگیری داده میشود، فعالیتهای فرایندمحوری در نظر گرفته شد که از دو نوع کلی بود: برخی برای آمادهسازی دانشجویان در کلاس حضوری در نظر گرفته شده بود که بحث پیرامون آن مرتبط با موضوع این نوشتار نمیباشد.
با توجه به مشکلاتی که در زمینۀ انجام دادن فعالیتهای فرایندمحور و ارزیابی در اولین نیمسال اجرای برنامۀ درسی به آن برخوردیم و ناکارآمدی کلاس حضوری در رفع آنها از یک سو، و قابلیتهای قالب «تالار گفتگو» 1 از دیگر سو، هدف پژوهش حاضر بررسی روند فعالیت دانشجویان در تالارهای گفتگویی است که برای کلاس مجازی این درس در نظر گرفته شد.
هدف این تالار این بود که مدرس در جریان فرایند فعالیت یکماهۀ دانشجویان که خارج از وقت کلاس انجام میشد قرار بگیرد تا هم در صورت نیاز راهنمایی بیشتری به آنها ارائه دهد و هم از میزان مشارکت آنها آگاهی پیدا کند، و در نهایت، چنانچه گروهی در اجرای کلاسی نمایش دچار مشکل شد، معیار ارزیابی تنها محصول کار نباشد، بلکه بتوان برای فرایند هم وقعی قائل شد."