Abstract:
زمینه: به دنبال بسیاری از رسوایی های اخلاقی در سازمان ها و به تبع آن، از دست رفتن اعتماد عمومی به سازمان ها، دانش سازمانی مثبت گرا توجه خود را به مفاهیمی همچون فضیلت، شخصیت اخلاقی و سازمان فضیلت مدار معطوف نموده است. با این رویکرد، هدف از پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه فضیلت سازمانی بود. روش: روش پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی بوده است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان ستادی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بودند و با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای به حجم 118 نفر از کارکنان، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه فضیلت سازمانی بود که جهت بررسی ساختار عاملی آن ، از تحلیل عاملی تاییدی و جهت بررسی همسانی درونی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه فضیلت سازمانی مشتمل بر پنج بعد خوش بینی، اعتماد، شفقت، صداقت و بخشش، مورد تایید یود. همسانی درونی ابعاد پرسشنامه نیز در دامنه 0/709 تا 0/830 قرار داشت که قابل قبول بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، نسخه پنج عاملی پرسشنامه فضیلت سازمانی، از اعتبار و قابلیت اعتماد خوبی برخوردار است و می تواند در پژوهش های آتی مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
در این زمینه تلاشهای پژوهشگران به تدوین مقیاسی مشتمل بر 15 ماده و پنج بعد خوشبینی11، اعتماد12، شفقت13، صداقت14 و بخشش15 منجر شده و بهصورت پذیرفته شدهای در کشورهای مختلف از جمله ایران مورد استفاده قرار گرفته است (6).
همچنین جهت بررسی ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه، به ترتیب از تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج این بررسی، در قالب یافتههای پژوهش ارائه شده است.
1. ساختار عاملی پرسشنامه فضیلت سازمانی به چه صورت است؟ از آنجا که پژوهشهای قبلی، در بیشتر موارد پنج بعد خوشبینی، اعتماد، شفقت، صداقت و بخشش را برای سازه فضیلت سازمانی در نظر گرفتهاند، لذا در ادامه جهت بررسی ساختار عاملی پرسشنامه فضیلت سازمانی از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم استفاده شد.
در مجموع، بررسی سؤال اول پژوهش نشان میدهد که 15 ماده مندرج در پرسشنامه فضیلت سازمانی میتوانند توصیف مناسبی از این متغیر به عمل آورند و در عین حال این 15 ماده را همانگونه که برخی صاحبنظران مشخص نمودهاند، میتوان به پنج بعد خوشبینی، اعتماد، شفقت، صداقت و بخشش تقلیل داد.
بهمنظور دستیابی به ابزاری معتبر جهت بررسی ارزشهای اخلاقی در سازمان، پژوهش حاضر به مطالعه ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه فضیلت سازمانی پرداخت.
نتایج نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه مشتمل بر پنج بعد خوشبینی، اعتماد، شفقت، صداقت و بخشش تأیید شد.
نتیجهگیری بر اساس یافتههای پژوهش، نسخه پنج عاملی پرسشنامه فضیلت سازمانی، از اعتبار و قابلیت اعتماد خوبی برخوردار است و میتواند در پژوهشهای آتی مورد استفاده قرار گیرد.