Abstract:
در این مقاله به بررسی تحلیلی بر قیمتگذاری نادرست در ایران و کشورهای نوظهور پرداخته خواهد شد. برای انجام این تحلیل به بررسی مقالات و پژوهشهای انجام شده در این زمینه در ایران و کشورهای دیگر پرداخته میشود. سپس کشورهای نوظهور را از لحاظ نحوه شکلگیری و همچنین اقتصاد آنها مورد بررسی قرار میدهد. یکی از آیتمهای مهم در مطالعه قیمتگذاری در کشورهای نوظهور، مطالعه بازارهای این کشورها بصورت جدا از کشور آمریکا میباشد که در این تحقیق بصورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین معیارهای محاسباتی استمباف، یو، و یوان (2015) مورد بررسی قرارگرفت و نیز به بررسی سه کشوری که بین سالهای 1994 تا 2013 از طبقهبندی بازارهای نوظهور به بازارهای توسعهیافته تغییر کردهاند: پرتغال (تا ماه نوامبر سال 1997 جزء بازارهای نوظهور بوده است)، یونان (تا ماه می سال 2001 جزء بازارهای نوظهور بوده است و مجددا از نوامبر سال 2013 جزء بازارهای نوظهور محسوب شده است)، و اسرائیل (تا ماه می سال 2010 جزء بازارهای نوظهور بوده است) پرداخته شده است و در نهایت به تحلیل موردی مقاله پژوهشی هیکو جاکوبس تحت عنوان «بلوغ بازار و قیمتگذاری نادرست» پرداخته شده و شاخصهای قیمتگذاری نادرست مورد تحلیل قرار میگیرد.
Machine summary:
تحقیقات و پژوهشهای کشورهای دیگر (هیکو جاکوبس) باتوجه به معیارهای دقیقتر برای شناسایی قیمتگذاری نادرست، به ویژه مطالعاتی که مربوط به دورههای پیشین نمونهگیری میشود، مانند بیکارت و هاروی، به نظر میرسد که آنها اینگونه نتیجهگیری کردهاند که امکان بروز ناکارآمدیهای بیشتری در بازارهای نوظهور وجود دارد (Bekaert & Harvey,2002: 448).
یافتههای بدست آمده توسط گریفین، کِلی و نرداری به هزینههای تراکنش و هزینههای اطلاعات بالاتر در بازارهای نوظهور اشاره دارند، ولی علاوه بر این نشان میدهند که متغیرهای جانشین نقض ضعف کارآمدی بازار و سقوط قیمت سهام پس از اعلام درآمد ((Griffin & Others,2010: 3277، در بازارهای نوظهور و بازارهای توسعهیافته مشابه یکدیگرند.
برای حصول اطمینان از اینکه این یافتهها تحت تأثیر سهامهای غیرمشترک، دادههای پرت، خطای دادهها، یا کوچکترین شرکتها و یا شرکتهای فاقد نقدشوندگی قرار نمیگیرند، تحقیقات پیشین را که با استفاده از دادههای دیتااِستریم در مورد بازار سهام بینالمللی انجام شده است، بررسی نمودهایم، مثلاً، چویی، تیتمن، و وِی، اینک و پورتر (Chui & Others,2010: 361-392؛ Ince & Porter,2006: 479).
ب) محاسبه قیمتگذاری نادرست معیارهای محاسباتی اِستَمباف، یوُ و یوُان یک رویکرد از پائین به بالا را نشان میدهد که اطلاعات این 11 مورد نابهنجاریها مقطعی شرکتها را با یکدیگر ترکیب میکنند: 1- درماندگی مالی؛ 2- احتمال ورشکستگی شاخص-o (Ohlson,1980: (109؛ 3- مسائل سهام خالص؛ 4- مسائل سهام مرکب (Daniel & Titman,2006: 1605)؛ 5- تعهدات (Ohlson,Ibid: 315)؛ 6- داراییهای عملیاتی خالص؛ 7- شاخص اندازه حرکت قیمت؛ 8- سودآوری ناخالص (Novy-Marx,2013: 1-28)؛ 9- رشد دارایی؛ 10- بازدهی داراییها (Fama & French,2006: 491-518)؛ 11- نسبت سرمایهگذاری به داراییها.