Abstract:
در اینکه مقصود از نساء در آیه ۶١ سوره آل عمران (آیه مباهله) چه کسی است، بین مفسران اختلاف است. عده ای بر این باورند که مصداق آن همسران می باشند، ولی شیعه به اتفاق و بسیاری از مفسران اهل سنت بر این رسول الله باورند که مصداق نساء در آیه، حضرت زهرا- است. سوال اساسی این جستار آن است که آیا واژه نساء درباره دختران کاربرد دارد یا نه؟ این پژوهش با بررسی کلمات لغت شناسان عرب و آیات قرآن و روایات اسلامی و متون ادبی به این نتیجه رسیده است که کاربرد نساء در لغت عرب برای دختران، رایج است و در مقام مباهله به وظیفه خود عمل کرده است، نه اینکه بر خلاف مفاد پیامبر آیه در مقام فضیلت تراشی برای دخترش باشد.
Machine summary:
سؤال اساسی این جـستار آن است که آیا واژٔە نساء دربارٔە دختران کاربرد دارد یا نه ؟ این پژوهش با بررسـی کلمات لغت شناسان عرب و آیات قرآن و روایات اسـلامی و متـون ادبـی بـه ایـن نتیجه رسیده است که کاربرد نساء در لغت عـرب بـرای دختـران ، رایـج اسـت و پیامبر N در مقام مباهله به وظیفۀ خود عمل کرده است ، نه اینکه بر خلاف مفاد آیه در مقام فضیلت تراشی برای دخترش باشد .
آیا پیامبر می توانست به جای حضرت فاطمـه یکـی از زنـان خود را به مباهله ببرد؟ سؤال اساسی ایـن پـژوهش آن اسـت کـه آیـا واژٔە نـساء در لغـت عرب و قرآن و حدیث دربارٔە دختران کاربرد دارد یا نه ؟ هرچند مفسران شیعه در تأیید انحصار لفظ نساء به حضرت فاطمه ، از شأن نزول بهره گرفته اند، در پی آنیم تا از روش واژه شناسـی ایـن انحـصار را تبیـین کنـیم .
این اشکال به طـور جـدی مطـرح اسـت کـه آیـا پیـامبر نـسبت بـه تفـسیر آیـه ، طرفداری و جانبداری کرده و از میان زنـان اطـراف خـود کـه در ظـاهر مـورد خطـاب آیه اند، به دخترش اکتفا نموده است تا نعوذ بالله برای او و همـسر و فرزنـدانش فـضیلتی کسب کند یا خیر، پیامبر غیر از این نمی توانسته کار دیگری انجام دهد؟ سوٴال این است که آیا لفظ نساء به معنای زن دارای همسر است یا به معنـای جـنس موٴنث ، اعم از ازدواج کرده و باکره است و یا اینکه به معنای دختر می باشد.