Abstract:
مقوله بهینه سازی مصرف انرژی یکی از موضوعات حایز اهمیت در کشور ما میباشد. ازآنجا که ساختمانها یکی از مهمترین مصرف کنندگان انرژی هستند و طبق ترازنامه انرژی کشور، سالانه ٤٠ درصد از انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می شود؛ و بیشترین مصرف را ساختمانهای اداری دارند (وبلاگ تاسیسات فنی). لذا پرداختن به بررسی نقش و اجزای داخلی و بیرونی آنها از منظر میزان مصرف و یا تلفات انرژی از ضروریات اساسی خواهد بود. روشهای بهینه سازی بر حسب شرایط ساختمان یعنی اول در مرحله احداث ساختمان مثلا انتخاب مصالح با ضریب حرارتی پایین ، عایق کاری دیوار، سقف ، کف و لوله ها و نصب پنجره های دو جداره . دوم در مرحله بهره برداری از ساختمان مثلا با نصب شیر ترموستاتیک برروی رادیاتور، نصب مشعل پربازده ، نصب درزگیر، عایق کاری موتورخانه و هوشمند سازی موتورخانه مورد توجه قرار می گیرند (وب سایت مهندسان تاسیسات ). در این مقاله با توجه به تعدد ساختمانهای قدیمی درسازمان بسیج ، یکی از ساختمانهای قدیمی این سازمان مورد مطالعه قرار گرفته است تا میزان بالای مصرف گاز در این سازمان در زمستان بررسی شود اگر دیوارهای خارجی ساختمان با٥ سانتی متر پشم سنگ عایق کاری و نصب پنجره های دو جداره و موتورخانه هوشمند می شد به ترتیب تلفات حرارتی ساختمان ١٤ درصد، ١١ درصد و مصرف سوخت ٢٣/٥ درصد کمتر می شد.
The issue of energy optimization is one of the important issues in our country. Since buildings are one of the
main energy consumers and according to the country's energy balance sheet, about 40 percent of the country's
energy is annually consumed in buildings with the highest rate of consumption in administrative buildings, it is
thus crucial to deal with the role and the internal and external components of administrative buildings in terms of
energy consumption and energy losses. Optimization methods are considered in terms of the building conditions,
i.e. first in the construction phase such as choosing materials with low thermal coefficient, insulation of walls,
ceilings, floors and pipes, and installing double-glazed windows; secondly in the building operation phase, for
example, by installing thermostatic valves on radiators, efficient flares, sealants, insulation of the powerhouse,
and automation of the powerhouse. [Installations Engineers Website]. Due to the large number of old buildings
in Basij Organization, we have studies one of the old buildings of this organization in order to examine the high
levels of gas consumption in this organization during winter. We showed that the heat losses of the building
under study would have decreased by 14%, and 11% and the energy consumption rate would have decreased by
23.5 percent if the exterior walls of the building had been insulated with 5 cm of rock wool, double-glazed
windows had been installed and the powerhouse had been automated respectively
Machine summary:
"در این مقاله با توجه به تعدد ساختمانهای قدیمی درسازمان بسیج ، یکی از ساختمانهای قدیمی این سازمان مورد مطالعه قرار گرفته است تا میزان بالای مصرف گاز در این سازمان در زمستان بررسی شود اگر دیوارهای خارجی ساختمان با٥ سانتی متر پشم سنگ عایق کاری و نصب پنجره های دو جداره و موتورخانه هوشمند می شد به ترتیب تلفات حرارتی ساختمان ١٤ درصد، ١١ درصد و مصرف سوخت ٢٣/٥ درصد کمتر می شد.
بعد از هوشمند سازی در مدت یک هفته ، مشعل ها و پمپ ها ١٣ ساعت در روز کارکرد داشتند که معادل توانی ٩١٥ کیلووات میباشد با مقایسه اعداد متوجه می شویم ١٨/٧ درصد صرفه جویی انرژی الکتریکی یعنی در ٥ ماه حدودا ٦/٨٩٦/٠٠٠ ریال صرفه جویی انرژی الکتریکی ٣-دلایل اتلاف انرژی در موتورخانه : -طراحی و انتخاب نامناسب ظرفیت تجهیزات : یکی از مهمترین علل افزایش بی رویه مصرف انرژی در موتورخانه ساختمان مورد مطالعه انتخاب غیر اصولی ظرفیت تجهیزات در موتورخانه است به عنوان مثال الف -عدم تناسب ظرفیت دیگ (٤٦٠٠٠٠ کیلو کالری بر ساعت ) با مشعل (٥٥٠٠٠٠ کیلو کالری بر ساعت )، با محاسبات صورت گرفته با نرم افزارHAP برای ساختمان اداری مورد مطالعه به مساحت ٢٥٠٠ مترمربع ، مجموع تلفات حرارتی ٢٤٠٠٠٠ کیلو کالری برساعت خواهد شد.
/ نمودار٤: تلفات حرارتی ساختمان بدون عایقکاری و عایقکاری نتیجه گیری: اگر دو مرحله اقدامات اولیه بهینه سازی در ساختمان مورد مطالعه را رعایت می کردیم یکی در هنگام احداث ساختمان ، مانند عایق کاری جداره های خارجی و نصب پنجره های دوجداره ، تلفات حرارتی ساختمان ٢٥ درصد کاهش پیدا میکرد یعنی ٢٥ درصد کاهش ظرفیت تجهیزات موتورخانه و کاهش مصرف سوخت ."