Abstract:
یکی از اصلی ترین منابع درس روانشناسی زبان در رشتة آموزش زبان انگلیسی کتاب روان شناسی زبان آموز: تفاوت های فردی در یادگیری زبان دوم، نوشته زلتان درنیه (Zoltan Dornyei) است. نخستین بار این کتاب در سال 2005 منتشر شد و پس از آن در سال 2015 بازبینی گردید و در «راتلج» به چاپ رسید. با توجه به نقش مهمی که حوزة روانشناسی در رشته آموزش زبان انگلیسی دارد، در این مقاله تلاش شده است این اثر نقد و بررسی گردد. نویسندة کتاب موردبحث مفاهیم مطرحشده در کتاب را به خوبی پیکرهبندی کرده است؛ اما تاثیرات محیط و جامعه را بر ابعاد روانشناسانة زبانآموز لحاظ ننموده است. افزونبراین، نویسنده به تشریح و توضیح نارسای برخی از مفاهیم پرداخته و از مفاهیمی چون هوش هیجانی که خود یکی از اساسیترین مسائل مرتبط به یادگیری و روانشناسی زبان دوم است، بهره نبرده است. همچنین، به نظر میرسد نویسنده تلاش کرده است بدون اتکا به ابعاد فلسفی مفاهیم مطرحشده، به تعریف و تبیین آنها بپردازد و این مفاهیم را به چالش نکشد. به طور کلی، محدودشدن اثر به جریانهای پژوهشی غربی، درنظرنگرفتن عوامل محیطی و فرهنگی و بهچالشنکشیدن مفاهیم ارائهشده در کتاب، ذهن مخاطب را بسیار محدود کرده است
Machine summary:
افزون براین ، نویسنده به تشریح و توضیح نارسـای برخـی از مفـاهیم پرداخته و از مفاهیمی چون هوش هیجانی که خود یکی از اساسی ترین مسائل مرتبط بـه یادگیری و روان شناسی زبان دوم است ، بهره نبـرده اسـت .
نویسندة این کتاب در تلاش است به تفاوت های فردی زبـان آمـوزان بپردازد و با بررسی موشکافانۀ این تفاوت ها نگرش معلمان و مدرسان زبان انگلیسی بـه عنوان زبان دوم (English as a foreign language) را متحول سازد تا با نگاهی متفـاوت به باورهای سنتی پیشین بتوانند تصمیمات درست تری درمورد شرایط و نحـوة تـدریس خود اتخاذ کنند (درنیه ، ٢٠٠٥: xi).
با توجه به نکات مطرح شده اهمیت روان شناسی زبان و ایـن کتـاب ، بـه نظـر مـی رسـد واکاوی دقیق و عمیق این اثر می تواند به خوانندگان و علاقه مندان تصویری بهتـر ارائـه نماید؛ بنابراین ، در این پژوهش سعی آن است که نقاط ضعف و قوت این کتاب از ابعاد مختلف ظاهری و محتوایی بررسی شود.
نویسنده در اولین پاراگراف صفحۀ ٥٦ این چنین می نویسد: «به نظر می رسد که بحث و بررسی استعداد زبانی بایـد بـا بحـث در مـورد یکی دیگر از متغییرهای اصـلی تفـاوت هـای فـردی کـه نقـش مهمـی در موفقیت یادگیری زبان دارد دنبال شود و آن متغییر انگیزه است .
دراین راستا، همچنین ، درنیه به مفاهیمی چون هوش هیجانی که یکی از اساسی ترین مسـائل مـرتبط بـا یـادگیری و روان شناسی زبـان دوم اسـت ، نپرداختـه و تأثیرهـای ایـن مفهـوم را در آمـوزش زبـان انگلیسی بیان نکرده است ؛ بنابراین ، همانطور که ذکر شد، در این کتاب برخی از مفاهیم ناتمام رها شده اند.