Abstract:
خاورشناسانِ قائل به تأثیرات مسیحی در اسلامِ آغازین را میتوان به گروههای مختلفی تقسیم کرد. برخی از ایشان قائل به تأثیرات اناجیل غیررسمی و به طور مشخص اناجیل کودکی در اسلام آغازین بودهاند.گابریل رینولدز با طرح این نظر که قرآن را باید با نظر به نوشتههای عهدینی فهم کرد، آیات 35-44 سورۀ آلعمران در باب تولد و کودکی و کفالت حضرت مریم را در پرتو یکی از اناجیل کودکی به نام «پیشا انجیل یعقوب» تبیین کرده است. به تبیین وی از این آیات نقدهایی وارد است که نتیجۀ غفلت وی از فقراتی از متن عهدین بوده است.
Machine summary:
معناشناسی سکینه در قرآن کریم ابراهیم کلانتری ١، محمد رضا آرام ٢، سکینه چمن پیما 3 (تاریخ دریافت مقاله :٩٤/١٢/١٠- تاریخ پذیرش مقاله : ٩٥/٠٣/١٢) چکیده قرآن کریم در شش آیه ، از نزول «سکینه » از سوی خدا بر پیامبر(ص ) و مؤمنـان و در آیات دیگری با مشتقات همـین واژه از سـکینه بـودن امـور دیگـری بـرای انسان ها سخن گفته است .
آیا «سکینه » در آیات شش گانه بـا سـکینه ای کـه از امور دیگر برای انسان ها حاصل می شود از یک سنخ است ؟ یا آنکـه میـان آنهـا تفاوت ماهوی وجود دارد؟ این تحقیق با روش استنادی ، تحلیلی و با مراجعه بـه تفاسیر و بررسی و نقد آراء مفسران در باب چیستی حقیقت سکینه ، این نتیجـه را در اختیار می گذارد که سکینه در آیات شش گانه ، حقیقتی فرامادی است کـه تحت شرایط خاص و در موقعیت های ویژه ای بر قلب پیامبر(ص ) و مؤمنـان نـازل می شود و آثار و نتایج ویژه ای را برای آنان در پی دارد.
در این نگاه با رعایت ظواهر آیات و پرهیز از مـادی نگـری در تفسـیر آیات و توجه به موقعیت های خاص نزول سکینه وهمچنـین آثارمترتـب بـر آن ، سـکینه حقیقتی فرامادی از جنس روح معرفی می شود کـه بـه عنـوان موهبـت خـاص الهـی در موقعیت های خاص و خطیری بر قلوب پیامبران و مؤمنان ناب نازل می شود و آنان را بـه آرامش جان ، ثبات عقیده و مراتب بالاتری از ایمان به خداوند و نصـرت و یـاری او نایـل می کند.
٨. نتیجه گیری در برخی از آیات قرآن کریم ، از نزول سکینه بر پیامبر(ص ) و مؤمنان از ناحیۀ خداوند، بـه صراحت سخن گفته شده است .