Abstract:
تربیت دینی یکی از مهمترین مسائیل در فرهنگ اسلامی است و دربارة پیرامون آن مطالعات قابل توجهی صورت پذیرفته است. این موضوع مساله دارای مراحل اجرایی است که عدم آگاهی و یا بیتوجهی نسبت به آن میتواند به عنوان یکی از مهمترین عوامل عدم دستیابی به چنان تربیتی در کودکان باشد. در نظر داشته شود. در این مقاله، تربیت دینی-اسلامی به پنج مرحله: از قرار؛ انس دینی، عادت دینی، معرفت دینی، عمل به دستورهایت دینی و خودجوشی دینی تقسیم شده است. سپس، این قسمتها با تکیه بر فرهنگ اسلامی و نقش مربی کودکان، مورد تبیین شده قرار گرفته است. در پایان نتیجه اصلی این مقاله، ارایه دادنِ راهکارراهکارهایی عملی در راستای ایجاد تربیت دینی-اسلامی در کودکان خواهد بود.
Machine summary:
متون تربیت اسلامی اما اگر بخواهیم به طور اجمالی به تعدادی از تحقیقاتی که به نوعی با پژوهش حاضر در ارتباط هستند،؛ اشاره کنیم لازم است بگوییم متون تربیت اسلامی در این زمینه به سه دسته تقسیم میشوند: دسته اول: متونی هستند که حدیث "سه هفت سال" در آنها مبنای اصلی کار است و تحولات بعد از بیست و یک سالگی، بدون توجه به ملاحظات دقیق مورد بررسی شده قرار گرفته است.
4 در این مقاله علاوه بر توجه به یافتههای موجود و با نظر به تعریفی که از تربیت دینی بیان ارائه می¬گردد، ضمن تبیین مراحل رشد، سعی شده است تا حد امکان از آیات و روایات موجود نیز استفاده شود.
در بین میان این مراحل، به دادن ارائه راهکارراهکارهایی با تکیه بر آیات و روایات، به برای اولین و مهمترین مرحله از مراحل تربیت، یعنی« انس دینی»، پرداخته شده است.
با توجه به تعریف مذکور، ارائه شده می¬توان گفت منظور ما از تربیت دینی، تربیت اسلامی است که استاد مطهری در کتاب تعلیم و تربیت اسلامی تعریف آن را اینگونه بیان می¬کنند: «تربیت اسلامی به ایجاد وضعیت مناسبی اطلاق میشود که زمینه را برای بروز و ظهور استعدادهای فطری آدمی فراهم میکند و او را بالندهتر و کمالیافتهتر میسازد.
از جمله اقدامهای تربیتی در ایجاد زمینة مناسب، برای گرایش کودک به معنویات و عبادات، به ویژه نماز، این است که مادر در دورة شیر دادن به کودک، همواره وضو داشته باشد.
3. در این باره میتوان به منابع زیر اشاره کرد: دیس، موریس، مراحل تربیت، ترجمه علی محمد کاردان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ 8، 1368.