Abstract:
این پژوهش باهدف شناسایی و تحلیل الگوی روابط ساختاری عوامل فردی، اجتماعی و سازمانی مؤثر بر رضایت شغلی معلمان شهر کرج انجام شد. پژوهش حاضر از نوع طرحهای همبستگی بوده که در آن با استفاده از یک مدل ساختاری روابط بین متغیرها بررسی شد. تعداد 150 معلم مقاطع سهگانه آموزش و پرورش شهر کرج به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان و پرسشنامه رضایت شغلی بود. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه 16 و روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که عوامل مزایای شغلی، توازن کار-خانواده و نگرش شغلی بهطور مستقیم، عوامل توسعه حرفهای، حمایت مدیران و حمایت همسر از طریق عامل نگرش شغلی و حمایت همسر و استرس شغلی از طریق عامل توازن کار خانواده بر رضایت شغلی مؤثر بودند. مدل پژوهش توانست 53 درصد واریانس رضایت شغلی معلمان را تبیین کند. پیشنهاد میشود جهت افزایش رضایت شغلی معلمان برنامههایی برای بهبود نگرشهای شغلی معلمان از طریق توجه به مؤلفههای فردی، اجتماعی و سازمانی مدل حاضر اجرا شود.
This study aimed to investigate the structural relationships of individual، social and organizational factors affecting teacher's job satisfaction. The design of this study was correlational. A sample of 150 teachers in Karaj city have been selected through cluster random sampling method. The instruments used in this study include Job Satisfaction Inventory and factors affecting job satisfaction inventory. The data were analyzed using SPSS16 and AMOS16 softwares and the Pearson correlation coefficients، and path analysis. Results showed that job benefits، work-life balance and job attitudes directly affected job satisfaction. Professional development، management support and spousal support through job attitudes affected job satisfaction. Spousal support and job stress affected job satisfaction through work-family balance. This model explained 53 percent of variance of job satisfaction. The model's fitting indices were appropriate. To promote job satisfaction of teachers، considering individual، social and organizational factors recommended.
Machine summary:
کلید واژگان: توسعه حرفهای، رضایت شغلی، حمایت مدیران، حمایت همسر، توازن کار-خانواده مقدمه رضایت شغلی یکی از مفاهیم پرکاربرد در روانشناسی صنعتی و سازمانی بوده که بهطور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج تحقیق آنها نشان داد که بین عوامل انگیزشی شامل استقلال در عمل، علاقه به کار، شناخت، پیشرفت و ترقی، مسؤولیتهای شغلی و عوامل محیطی مثل ارتباط با مافوق، ارتباط با همکاران، امنیت، شرایط کاری و عوامل واسطهای شامل حقوق، پایگاه و موقعیت، امکان رشد وترقی و عوامل فردی مثل محل تولد، جنس، سن، وضعیت تأهل، رضایت کلی از زندگی و اعتقادات مذهبی بارضایت شغلی رابطه معنادار وجود دارد.
مروری بر ادبیات پژوهشی نشاندهنده این است که رضایت شغلی با استرس شغلی (احمدی، ایرانیان و پارسانژاد، 1390؛ لو، چانگ و وو ، 2007؛ زتینوگلو، دنتون، دیویس، باومن، تابلو فرش و رئیس ، 2007؛ کریمی، کیمیایی و مهدیان، 1391؛ منصور و جیناح ، 2011)، حمایت اجتماعی (شاکرینیا، 1387؛ مینتزبیندر ، 2007؛ زکی، 1385؛ برادلی و سو ، 2004؛ هیکل، 1388) مزایای شغلی (شفیعی سروستانی، 1370؛ افتخاری، 1373) تعهد سازمانی (ساعتچی، 1387؛ امینبیدختی و صالحپور، 1386) سابقه خدمت (رجببیگی، امینی، پرتوی و قنبرزاده علمداری، 1384)، ویژگیهای شخصیتی و فردی (عابدی و مزروعی، 1389)، فرهنگ سازمانی (حسینینسب و جویانی، 1387)، منبع کنترل (برزگر بفرویی و اربابی، 1394)، سلامت روانی (نعیمی و عربزاده، 1391)، خودکارآمدی (زاهد، نامور و نوبخت، 1388)، عدالت سازمانی (پورسلطانی، میرزایی و زارعیان، 1390)، کیفیت زندگی کاری (میرکمالی و نارنجیثانی، 1387) و رضایت از زندگی (شفیعزاده و کامروا، 1393) رابطه دارد.
در این پژوهش عوامل فردی شامل توسعه حرفهای و نگرشهای شغلی، عوامل اجتماعی شامل حمایت همسر و توازن کار-خانواده و عوامل سازمانی شامل حمایت مدیران، استرس شغلی و مزایای شغلی است.