Abstract:
در عصر اطلاعات یکی از مباحث فراروی مهندسی سازمانی، فرآیندمحوری کسبوکار است. شناخت مدیران عالی از فرایندهای سازمان و اندازهگیری سطح بلوغ فرآیندمحوری کسبوکار از مباحثی است که پژوهشهای متعددی در چند سال اخیر به خود اختصاص داده است. در این پژوهش، ابتدا ضرایب اهمیت ابعاد و شاخصهای فرآیندمحوری کسبوکار تعیین شده است. در مرحله بعد امتیاز میزان شاخصهای فرایندمحوری در بانکهای تجاری دولتی ایران محاسبه شد و با توجه به ضرایب اهمیت شاخصها، میزان فرایندمحوری در بانکهای تجاری دولتی ایران سنجیده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که میزان فرایندمحوری در بانکهای تجاری ـ دولتی ایران کمتر از 50 درصد است. بیشترین میزان فرایندمحوری با 29 درصد به بعد «باورها و نگرشها» و کمترین آنها به میزان 5/ 7 درصد به بعد «بهرهوری» فرایند تعلق گرفته است.
Machine summary:
هرچند طی سال های گذشته ، در خصوص مفهوم فرآیندمحوری و ابعاد آن توسط دانشـمندان مختلف از جمله مایکل پورتر، ادوارد دمینگ ، «داونپورت » و شوت و مک کورمـک و همکـارانش مقالاتی ارائه شده است ؛ اما در زمینه سنجش میزان فرایندمحوری در سازمان ها پـژوهش زیـادی در دست نیست ؛ لذا هدف اصلی این پژوهش تدوین «متدولوژی سنجش میزان فرایندمحوری بـا رویکرد فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)» است .
در گـام بعـد بـا اسـتفاده از نظـر خبرگـان و کارشناسان و بکارگیری فرایند تحلیل شبکه ای ١ (ANP) ضـرایب اهمیـت ابعـاد و شـاخص هـای فرایندمحوری به دست آمده است و در نهایت امتیاز هر یـک از ابعـاد و شـاخص هـا در بانـک ، بـا استفاده از چک لیست طراحـی شـده محاسـبه و بـا تلفیـق امتیـازات و ضـرایب اهمیـت ابعـاد و شاخص ها، میزان فرایندمحوری در بانک های تجاری – دولتی ایران تعیین شد.
روش شناسی سنجش میزان فرایندمحوری کسب وکار در صنعت بانکداری ایران در این پژوهش ، ضرایب اهمیت ابعاد و شـاخص هـا بـا اسـتفاده از فرآینـد تحلیـل شـبکه ای (ANP) حاصل شده است .
Development and testing of a business process orientation model to improve employee and organizational performance, African Journal of Business Management 4(2): 149-161.
Development of a balanced scorecard An integrated approach of Interpretive Structural Modeling (ISM) and Analytic Network Process (ANP), International Journal of Productivity and Performance Management, 56(1): 25-59.
Improving performance aligning business analytics with process orientation, International Journal of Information Management, 33: 300– 307 24.