Abstract:
تایج آزمونهای سرنوشت ساز همچون کنکور نقش مهمی در زندگی آتی امتحان دهندگان ایفا میکنند. این تحقیق به بررسی تاثیر آموزش استراتژیهای مورد نیاز آزمون بر عملکرد آزمون زبان انگلیسی کنکور میپردازد. تعداد 293 دانش آموز در این تحقیق شرکت کردند که پس از بررسی اولیه، 260 نفر به دو گروه تجربی و گواه تقسیم شدند. پس از شرکت در پیش آزمون، هر دو گروه در دورة آموزشی شرکت کردند که به گروه تجربی بستة آموزشی استراتژی های مورد نیاز آزمون به همراه تمرین نمونة سئوالهای کنکور آموزش داده شد اما گروه گواه فقط نمونه سئوالهای کنکور را تمرین کردند. بعد از اتمام دوره، دو گروه در پسآزمون شرکت کردند و در نهایت همگی آنها یک ماه بعد در آزمون کنکور شرکت کردند. دادههای این تحقیق با استفاده از آزمون نمونه های جفت شده و ضریب همبستگی پیرسون بررسی شد. نتایج، بیانگر عملکرد بهتر گروه تجربی نسبت به گروه گواه بود. بنابراین به نظر میرسد تلفیق چنین استراتژی هایی در برنامة درسی تمامی دانش آموزان نتایج ارزشمند و سازندهای دارد .
in the test takers’ future life. Occasionally, despite the test takers'' knowledge of the language, some variables may hinder their performance (Rezaei, 2005). Some of these variables are the methods used to measure the language ability, and prior experience with the test, and individual characteristics. Two reasons other than language proficiency that may be accountable for systematic difference in language test performance are the processes and strategies used by test takers in responding to test tasksand the characteristics of the test takers (Bachman, 2000). In Iran, National University Entrance Examination is the only criterion for Iranian students’ admission into public universities; consequently, it has a crucial role in the test takers’ future field of study and their prospective jobs. However, unfortunately many students with high grade point averages are seen to have weak performance in this exam. As Scruggs and Mastropieri (1995) pointed out many students are poorly prepared for test-taking strategies and that the lack of "test-wiseness" is often responsible for test scores which do not accurately reflect students'' knowledge. This paper reports on a study which explored the effect of training test-taking strategies on English language performance of Iranian high school students. To do so, 293 students participated in this study. First, participants responded to a demographic questionnaire and Oxford Placement Test (OPT). After reviewing the demographic questionnaires completed by the participants and their performance on the OPT, 33 participants were excluded from the data analysis due to taking part in a similar test-taking training course and/or having extreme scores. Therefore, 260 participants were left for the data analysis who were randomly divided into one experimental and one control group. After taking their pretests, they participated in their workshops during which the experimental group received test-taking strategy package. After the treatment, both groups took their English language posttests. At last, they took their Konkoor. The data were analyzed using Paired samples t-test and Pearson Correlation Coefficient. The findings of this study indicated that the experimental group outperformed the control group. This study suggests that integrating such strategies in the teaching curriculum could be valuable for all students.
Machine summary:
پـس از شرکت در پیش آزمون ، هر دو گروه در دورٔە آموزشی شرکت کردند که به گروه تجربی بستۀ آموزشی استراتژیهای مـورد نیـاز آزمـون بـه همـراه تمرین نمونۀ سئوال های کنکور آموزش داده شد اما گروه گواه فقط نمونه سـئوال هـای کنکـور را تمـرین کردنـد.
همـان طـور کـه اسـکراگ و مسـترپری (١٩٩٥ ,Mastropieri &Scruggs ) بــه ایــن موضــوع اشــاره کردنــد، تعــداد زیــادی از دانشجویان آمادگی کافی برای استراتژی های مورد نیاز آزمون ١ ندارند و این موضوع باعث می شود که آنها نتوانند به درستی دانش خود را نشان دهند و ایـن فقـدان «آگـاهی در مـورد آزمون »٢ اغلب باعث آوردن نمرٔە کمتر نسبت بـه دانـش زبـانی موجـود دانشـجو مـی شـود.
با این حال تحقیقاتی کـه در زمینـۀ تـدریس ایـن اسـتراتژی هـا انجـام شـده ، بیـانگر ایـن موضوع است که تدریس و استفاده از استراتژی های مورد نیاز آزمون در تمامی گـروه هـای سنی باعث بهبود نمرٔە آنها شده است .
جدول ١: آمار توصیفی برای نمرات پیش آزمون ، پس آزمون و بخش زبان انگلیسی کنکور {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در پاسخ به اولین سئوال تحقیق ، «آیا آموزش استراتژی های مورد نیاز آزمون تأثیر مهمی بـر نمرٔە پس آزمون زبان انگلیسی دانش آموزان دبیرستانی در ایران دارد؟»، آزمـون نمونـه هـای جفت شده هم برای گـروه گـواه و هـم گـروه آزمـایش اجـرا شـد.
جدول ٣: آزمون نمونه های جفت شده پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} به منظور پاسخ به سئوال دوم این تحقیق «آیا رابطۀ معناداری بین نمـرٔە آزمـون چندگزینـه ای زبان انگلیسی دانش آموزان (پس آزمون ) و نمرٔە آزمون زبان انگلیسـی کنکـور ایـن دانـش - آموزان وجود دارد؟» از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.