Abstract:
این پژوهش با هدف رفع نواقص موجود در برنامه درسی که نویسندگان پیشتر برای «ترجمه شفاهی پیاپی» ارائه داده بودند انجام شد. برنامه بر اساس اصول ساختگرایی اجتماعی طراحی و یک نیمسال به اجرا درآمد تا نواقصش مشخص شود. از آنجا که مشکل اصلی، ناکافی بودن تعامل فراگیران و محدود شدن تعاملات به تعداد کمی از دانشجویان بود، در نیمسالی که برنامه بازبینی شده به اجرا در آمد کلاس حضوری با کلاس مجازی که در نرم افزار مودل طراحی شد تلفیق شد تا کارایی آن در رفع نواقص بررسی شود. برای این منظور، سه تالار گفتگو در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که «تالار گفتگو» در افزایش تعاملات فراگیران موثر است. به علاوه، تفاوت میان میزان مشارکت دانشجویان با جنسیت، سن، و نیمسال ورودی مختلف معنادار نبود. نتیجه حاکی از آن است که در تالار گفتگو، این تفاوتها عواملی نبودند که مانع شکلگیری تعاملات میان فراگیران شوند.
This study was conducted to remedy
the shortcomings of the curriculum that the
authors had developed for the course of
“Consecutive Interpreting”. The curriculum had
been designed adopting a social constructivist
framework and implemented for a semester to
detect the imperfections. Since the main problems
centered on the paucity of learners' interactions
and the limitedness of the existing interactions to
few learners, the face-to-face class was
complemented with an online class on Moodle.
The blended design was implemented for another
semester to evaluate its efficiency in solving the
problems. The participants of the study were all
the 54 students who enrolled in the course in the
intended semester. Moodle's forum was the
module used for this study. Accordingly, three
public forums were used for discussions over
listening comprehension assignments, note-taking
activities, and activities in the face-to-face class.
Since Moodle is capable of recording and saving
all the activities performed by users, it was used
as the instrument for data collection as well. All
the discussions in the forums were studied during
the whole semester first to determine the extent to
which interactions occurred, and second, study
the interactions considering such variables as
gender, age, and a semester of entrance. The
study revealed that "forum" enhanced the
interactions. Besides, the differences between the
mean participation rate of students with different
gender, age and semester of entrance turned out
not to be significant, indicating that such
variations in the online class had not been barriers
hindering learners from getting into interaction.
Machine summary:
استفاده از نوآوری آموزشی «مودل » برای افزایش تعاملات میان یادگیرندگان در برنامۀ درسی ترجمۀ شفاهی ١ Using Moodle E-learning Platform to Enhance Interactions among Learners in the Development of a Curriculum for the Undergraduate Course Consecutive Interpreting زهره قرائـی٢، دکتـر سـعید کتـابی٣، دکتـر منصـور 4 توکلی این پژوهش با هدف رفع نواقص موجـود در برنامـۀ درسی که نویسندگان پیش تر بر اساس اصول سـاخت گرایـی اجتماعی برای «ترجمۀ شفاهی پیاپی» ارائه داده بودنـد انجـام شده است .
با در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی، بر آن شدیم تا در جهت رفع مشکلات ، بازبینی و تکمیل برنامۀ درسی که پیش تر بر اساس اصول ساخت گرایی اجتماعی برای درس «ترجمۀ شفاهی پیاپی» در مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی طراحی کرده بودیم و یک نیمسال تحصیلی به اجرا درآمده بود اقدام کنیم ؛ بنابراین ، کلاس حضوری با کلاس مجازی ای که با استفاده از «مودل » طراحی شده بود، تلفیق شد و طرح تلفیقی به مدت یک نیمسال تحصیلی عملی شد تا کارایی آن در رفع مشکلات و نواقص برنامۀ اولیه بررسی شود.
گرچه در طراحی فعالیت ها و تمرین های برنامۀ اولیه ، به موضوع تعامل بین دانشجویان توجه شده بود، ولی در عمل با در نظر گرفتن این موضوع که کلاس یک بار در هفته به مدت ٩٠ دقیقه برگزار میشد و باید به فعالیت های مختلفی در 1 Kiraly 2 Varney 3 Li 206 طول همین زمان پرداخته میشد، زمان و میزان تعامل ، به ویژه زمان تعامل یادگیرنده ـ یادگیرنده ، بسیار محدود بود.