Abstract:
چکیده
این تحقیق به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر نحوه تخصیص منابع مالی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور است. جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق، تمامی ادارات کل آموزش فنی و حرفهای استانها بوده و بازه زمانی مورد بررسی نیز سالهای 92-1391 میباشد. متدولوژی مطالعه حاضر بر مبنای روش دادههای تابلویی استوار است. نتایج نشان میدهد در تخصیص منابع مالی سازمان آموزش فنی و حرفهای در بین مراکز آموزشی فنی و حرفهای هر استان، میبایست به 5 متغیر یعنی نرخ بیکاری، تعهدات آموزشی، تعداد مربی مراکز، تعداد کارکنان اداری و تعداد کارگاههای آموزشی، توجه ویژهای شود. بدین معنی که سازمان فنی و حرفهای کشور میبایست، 15، 25، 29، 28 و 3 درصد از اعتبارات را به ترتیب بر اساس نرخ بیکاری استانها، تعهدات ساعت آموزشی، تعداد مربیان آموزشی، تعداد کارکنان اداری و تعداد کارگاههای آموزشی (تأمین هزینههای تجهیزات) را به مراکز آموزش فنی و حرفهای استانها تخصیص دهد.
Technical and Vocational Training Organization considers the improvement and promotion of financial resource efficiency as one of the main strategies to implement a comprehensive system of skills and technology across the country. Therefore، the identification of influential factors in the financial resource allocation is very crucial for policy makers and managers in the organization. This is the main objective of this research. Statistical society includes all provincial departments of vocational training used in this study during 2012-2013. The methodology is based on Panel Data.The results represent allocating financial resource to vocational and technical training centers in provinces should consider five influential variables، namely unemployment، educational commitment، number of instructors and staffs، and finally، number of workshops. This means that the allocation of financial resources in provinces must be done according to the coefficients %15، %26، %30، %28 and %4 respectively، based on unemployment rate، responsible training hours، number of instructors، number of administrative staffs and number of workshops.
Machine summary:
این مقاله سعی دارد تا با بررسی نقش و جایگاه مهم آموزشهای فنی و حرفهای بر بازار کار و اقتصاد و همچنین با در نظر گرفتن مطالعات داخلی و خارجی انجام گرفته شده در زمینه چگونگی تخصیص بودجه سازمان، به شناسایی مهمترین عوامل مؤثر بر میزان تخصیص اعتبارات به مراکز کل فنی و حرفهای استانهای کشور بپردازد.
در این بخش سعی میشود تا برخی از مهمترین مطالعات خارجی و داخلی که در زمینه چگونگی تخصیص بودجه در مراکز آموزشی انجام گرفته، مورد ارایه و بررسی قرار گیرند تا با شناسایی دقیق الگوهای به کار رفته در امر تخصیص بودجههای آموزشی و شناخت عوامل مؤثر بر آن، الگویی مناسب در جهت توزیع بهینه اعتبارات سازمان فنی و حرفهای کشور در استانهای کشور تدوین و تصریح گردد.
2- ضریب متغیر نرخ بیکاری برابر 15/0 بوده که نشان میدهد سازمان فنی و حرفهای کشور برای جبران شرایط بد بازار کار در استانهای و نیز حصول تخصیص بهینه بودجه در بین آنها، باید 15 درصد از بودجه خود را بر اساس نرخ بیکاری استانها به مراکز استانی تخصیص دهد.
6- ضریب متغیر تعداد کارگاههای آموزشی مراکز فنی و حرفهای برابر 03/0 است که نشان میدهد سازمان فنی و حرفهای کشور برای انجام تخصیص بهینه بودجه در بین استانهای کشور باید حدود 3 درصد از بودجه خود را بر اساس تعداد کارگاههای آموزشی (تأمین هزینههای تجهیزات) به مراکز استانی تخصیص دهد.