Abstract:
این مقاله عقاید اباضیه و عقاید شیعه را در نه محور بررسی میکند. در کشور عمان
مذهب غالبء اباضی است. هرچند عمان مرز مشترکی با آیران ندارد اما در نزدیکی
کشور ما واقع است. هدف از این مقاله بیان مشترکات اعتقادی و نزدیکترشدن به
همدیگر است. این مقاله نه عقیده از عقاید اباضیان و شیعیان را میکاود، البته به
صورتی که برای اباضیان اهمیت دارد. اصول نزد اباضیه ترتیب خاصی ندارد در حالی
که امامیه برای آن ترتیب خاصی قائلاند. بنابراین» از توحید شروع میکنیم و بعد عدل»
ایمان و کفرء کفر نعمت» روّیت خداوند متعال در قیامت. خلق قرآن» خروج بر امام ظالمء
و تولا و تبرا را میکاویم» حال آنکه امامیه اصول را پنج چیز میدانند و برای آن ترتیب
خاصی قائلاند. در این میان گاهی به عقاید دیگر مذاهب نیز اشارهای گذرا کردهایم.
Machine summary:
اکنون امامت اباضیها با محمد بن عبداللـه خلیلـی اسـت ، هرچنـد سلطان نیز شخصی اباضیمذهب است اما اختیارات امام بـا سـلطان فـرق مـی کنـد، بـه طوری که در سال ۱۳۳۹ در عمان کنفرانسی برگزار شد کـه محـدودٔە اختیـارات امـام و سلطان مشخص شود که مهم ترین آنها این بـود کـه سـلطان در شـئون دینـی و امـام در شئون حکومت دخالت نکند.
زیرا در غیر این صورت نتیجه این می شود که خداوند متعال از دو جـزء تشکیل شده باشد و ترکیب نیز مستلزم احتیاج و نیاز است (همـان : ۱۵۲)؛ و اینکه اباضیان صفات خداوند متعال را به سه دسته تقسیم می کنند (صفات واجبة لله و مسـتحیلة علـی الله و جائزة لله ) تقریبا همـان توحیـد در صـفات ، افعـال و عبـادت اسـت .
عدل محمد بن یوسف اطفیش در کتاب الفکر السیاسی عند الاباضـی مـی نویسـد اجمـاع مسلمانان بر این است که خداوند متعال عادل است و چه در احکام و چـه در افعـال بـه ظلم و جور وصف نمی شود.
نظر امامیه در این زمینه اگر منظور اباضیان مسلمان فاسق باشد یعنی کسی که بـه اسـلام عمـل نمی کند اما قلبا اسلام را قبول دارد با شیعه نیز در این زمینه یکی هستند.
نظر امامیه امامیه کفر را به دو قسم تقسیم نمی کنند، بلکـه بـه همـان معنـای خـودش بـه کـار میبرند؛ یعنی کسی که خداوند متعال را قبول ندارد یا برای او شریک قائل می شـود کـه جایگاهش در جهنم است .