Abstract:
هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه متقابل نوآوری و صادرات در بنگاههای کوچک و متوسط است. جامعة آماری این پژوهش، بنگاههای کوچک و متوسط استان آذربایجان غربی است. تحلیلهای این پژوهش بر مبنای پرسشنامه برگرفته از پروژه IDEIS تحت عنوان فرایند نوآوری در بنگاههای کوچک و متوسط فرانسوی است که با لحاظ تغییراتی در پرسشنامه مذکور و بومیسازی آن متناسب با شرایط ایران و لحاظ موانع صادراتی موجود در ایران نهایی شده و از شهریور ماه 1395 تا پایان فروردین ماه 1396 با مراجعه به مدیران بنگاههای کوچک و متوسط استان آذربایجان غربی تکمیل شده است. به این منظور، شاخصهای شدت ورودی نوآوری و شدت خروجی نوآوری با استفاده از روش تحلیل تناظر چندگانه محاسبه و سپس مدل اقتصادسنجی موردنظر با استفاده از مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته برآورد شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد اثر صادرات بر نوآوری مثبت و معنیدار است اما در مقابل، اثر نوآوری بر صادرات منفی میباشد که بیانگر کوچک بودن سطح نوآوری بنگاههای ایرانی است. همچنین شاخص موانع صادرات بر صادرات بنگاهها اثر منفی دارد. با توجه به نتایج، اثر یادگیری از صادرات برای بنگاههای کوچک و متوسط مشهود بوده و در این زمینه مناسب است دولت با اقدامات حمایتی از صادرات از قبیل بازاریابی برای محصولات جدید و همچنین یافتن بازارهای جدید صادراتی و اعطای یارانه صادرات موجبات افزایش صادرات را فراهم کند.
Machine summary:
با توجه به نتایج ، اثر یادگیری از صادرات برای بنگاه های کوچک و متوسط مشهود بوده و در این زمینه مناسب است دولت با اقدامات حمایتی از صادرات از قبیل بازاریابی برای محصولات جدید و همچنین یافتن بازارهای جدید صادراتی و اعطای یارانه صادرات موجبات افزایش صادرات را فراهم کند.
همچنین ، ویژگی های فردی و سازمانی مدیر بر شاخص خروجی نوآوری تأثیر مثبت و معنی داری دارد و ضریب آن در سه مدل به ترتیب برابر با ٠/٣٦، ٠/٤٢ و ٠/٣٨ می باشد که در سطح یک درصد معنی دار بوده و مطابق انتظار تئوریک می باشد و با مطالعات قبلی در این زمینه سازگار است .
در ادامه ، شاخص های شدت ورودی و خروجی نوآوری ، موانع صادرات و ویژگی های فردی و سازمانی مدیر بنگاه با استفاده از روش تحلیل تناظر چندگانه محاسبه و سپس مدل اقتصادسنجی موردنظر با استفاده از مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته برآورد شد.
(2011), "Exploring the complementarity between innovation and export for SMEs’ growth", Journal of International Business Studies, 42(3), 362– 380.
(2015), "SME innovation, exporting and growth: A review of existing evidence", International Small Business Journal, 33(1), 28-48.
(2012), "A longitudinal study of the relationship between export activity and innovation in the Spanish firm: the moderating role of productivity", International Business Review, 21 (5), 863-877.
(2002), "Innovation and export performance: Evidence from the UK and German manufacturing plants", Research Policy, 31(3), 1087-102.