Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی اثر بخشی الگوی مشارکت حرفهای مراقبت محور در تدریس واحدهای کارآموزی درعرصه دانشجویان پرستاری ترم 7 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. طرح پژوهشی مورد استفاده از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمون و کنترل بود. جامعه آماری آن کلیه دانشجویان پرستاری ترم 7 است. در این پژوهش 40 نفر از دانشجویان در دو گروه 20 نفری قرار گرفتند.طرح آزمایشی طی 10 جلسه اجرا گردید، گروه کنترل به روش سنتی و گروه آزمون با استفاده از روش الگوی مشارکت حرفهای مراقبت محور آموزش داده شدند و پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.ابزار اندازهگیری، پرسشنامه «بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبتهای ویژه» محقق ساخته در سال 92 بود. روایی این پرسشنامه توسط گروهی از اساتید دانشگاه و مربیان بالینی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن 93% به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و در بخش استنباطی از آزمون ناپارامتری من ویتنی و نرم افزار SPSS 22 استفاده شد. آموزش به روش الگوی مشارکت حرفهای مراقبت محور بر افزایش صلاحیت بالینی در بعد روانی حرکتی معنادار بود (P<0/001،آماره آزمون=307/5-) و باعث افزایش صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در حیطه روانی حرکتی شده است.
Machine summary:
در گروههای آموزشی مانند پرستاری و دیگر رشتههای علوم پزشکی داشتن سبکی از آموزش که به دانشجویان کمک کند تا مباحث مورد مطالعه را عینیتر درک کنند باعث میشود سطح دانش و همچنین مهارت عملی دانشجویان بالاتر رود، لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر کاربرد الگوی مشارکت حرفهای مراقبت محور بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری کارآموزی واحدICU ) بخش مراقبتهای ویژه (در حیطه روانی ـ حرکتی در دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز انجام شده است تا بتوان بر اساس آن در صورت لزوم تغییراتی در برنامه آموزش پرستاری ایجاد نمود.
اما در این روش زمانی که دانشجویان با ارتباط برقرار کردن بین دانش تئوری و مهارت عملی که به کمک دو مربی آنها صورت میگیرد، خود نیز در یادگیری نقش فعالی داشته و از آن لذت میبرند و یادگیری آنها سطحی نیست و بلکه عمیق و پایدار است زیرا هر آنچه را که در تئوری خواندهاند در بالین عملاً آن را انجام داده و از نزدیک میبینند در نتیجه روش تدریس الگوی مشارکت حرفهای مراقبت محور باعث افزایش صلاحیت بالینی دانشجویان در هر سه حیطه شناختی، عاطفی و مخصوصا روانی ـ حرکتی میشود.
[Persian] Azadmanesh Y, Azimian J, Zeighami R, Jahani Hashemi H, (2013), Correlation Between Learning Styles and the Characteristics of Nursing and Midwifery Students in Qazvin University of Medical Sciences Using the Vark Model.
[Persian] Bahreini M, Moattari M, Kaveh MH, Ahmadi F,(2010), Self assessment of the clinical competence of nurses in a major educational hospital of Shiraz University of Medical Sciences.
[Persian] Delaram M, (2006), Clinical Education from the viewpoints of nursing and midwifery students in shahrekord university of medical sciences.