Abstract:
با توجه به اینکه در ادبیات اقتصاد انرژی، اثرات بازگشتی ناشی از بهبود کارائی مصرف انرژی از اهمیت زیادی برخوردار است از اینرو مقاله حاضر با بکارگیری روششناسی متفاوت نسبت به سایر پژوهشها، بر مبنای دادههای سری زمانی 1395-1357 و با استفاده از مدلهای خطی و غیرخطی (آستانهای) به برآورد اثر بازگشتی مستقیم مصرف برق بخش خانگی در قالب مدلهای مختلف میپردازد. نتایج حاصل از مدل خطی نشان میدهند که اثر بازگشتی مستقیم مصرف برق خانگی بطور متوسط برابر با 81 درصد است. نتایج حاصل از مدل آستانهای با در نظر گرفتن دو متغیر تولید ناخالص داخلی سرانه و نیاز به سرمایش به عنوان متغیرهای آستانه نشان میدهند که (الف) متوسط اثر بازگشتی با تولید ناخالص داخلی سرانه کمتر از (بیشتر از) 18290 میلیارد ریال برابر با 68 درصد (76 درصد) است (ب) متوسط اثر بازگشتی با نیاز به سرمایش کمتر از (بیشتر از) 90/6 درجه سانتیگراد برابر با 79 درصد (83 درصد) است (ج) افزایش در تولید ناخالص داخلی سرانه و نیاز به سرمایش باعث میشوند تا اثر بازگشتی مستقیم افزایش یابد.
Machine summary:
com تاريخ دريافت : ٩٧/٠٤/١٩ تاريخ پذيرش : ٩٧/٠٨/٠٧ چکيده با توجه به اينکه در ادبيات اقتصاد انرژي، اثرات بازگشتي ناشي از بهبود کارائي مصرف انرژي از اهميت زيادي برخوردار اســت از اينرو مقاله حاضــر با بکارگيري روش شــناســي متفاوت نســبت به ســاير پژوهش ها، بر مبناي داده هاي ســري زماني ١٣٩٥-١٣٥٧ و با اســتفاده از مدل هاي خطي و آســتانه اي به برآورد اثر بازگشــتي مســتقيم مصــرف برق بخش خانگي در قالب مدل هاي مختلف ميپردازد.
با توجه به اينکه مصـرف برق خانگي در کشورهاي مختلف متفاوت است لذا اثر بازگشتي ناشي از مصرف برق خانگي نيز در کشورهاي مختلف متفاوت خواهد بود بنابراين ضروري اسـت تا اثر بازگشـتي مصرف برق خانگي براي اجتناب از بيش برآوردي اثرگذاري کارائي مصـرف برق در ايران مورد برآورد قرار گيرد.
2 Thomas and Azevedo 3 Lin and Li 4 Lu, Liu and Zhou 5 Wei and Liu 6 Belaid et al.
خوشـکلام خسـروشـاهي (١٣٩٦) با اسـتفاده از مدلسـازي تعادل عمومي قابل محاسـبه اثر بازگشتي ناشي از ١٠ درصد بهبود در کارايي مصــرف بنزين ، گازوئيل و برق را بررســي کرده و نتيجه گرفته اســت که اثر بازگشــتي مربوط به آنها به ترتيب برابر با ٢٩,٨، ٢٤,٧ و ٢٤,٥ درصـد است .
٥- روش شناسي براي برآورد اثر بازگشــتي مصــرف برق خانگي در ايران از دو مدل خطي و آســتانه اي با بکارگيري داده هاي ١٣٩٥-١٣٥٧ استفاده ميشود.
Estimation and Analysis of Direct Rebound Effects Caused by Improving Fuel Consumption Efficiency in Iran's Road Transportation Sector.