Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر نشانههای اضطرابی کودکان پیشدبستانی ۵-۴ ساله منطقه شش تهران انجام گرفت. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان ۱۹۲ کودکی که در مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی اسپنس ( فرم گزارش والدین)، نمره اضطراب آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، تعداد ۴۰ کودک به طور تصادفی انتخاب و در گروه کارکردهای اجرایی و گروه کنترل جایگرفتند. در گروه نخست، کودکان مورد آموزش کارکرهایاجرایی قرارگرفتند، در حالی که گروه دوم، آموزشی ندیدند. در تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفادهشد. نتایج نشانداد که نمرههای گروه آموزش دیده در پسآزمون، نسبت به پیشآزمون، کاهشدارد .
The purpose of this research is to study the effectiveness of training executive functions on anxiety symptoms on preschool children (4-5 years old) from the region six in the city of Tehran. In this study، the Experimental Design with pre-post testing method and control group is considered. Of the 192 children who according to Spence children's anxiety scale (parental report form) had an anxiety scores higher than the mean standard deviation، 40 children were selected and then divided into experimental and control group by using the simple random sampling method. In experimental group، children received executive function training، while the control group received no training. The analysis of covariance methodology was utilized to analyze the data. The result of analysis shown that the group who received training was significantly reduced in the post-test compared to pre-test (P < 0.001). Therefore، the effectiveness of training executive functions was confirmed for the anxiety disorders treatment in children.