Abstract:
زمینه: عصر کنونی عصر نوآوری، ابداع و تغییر است و عصری است که حرکت فراتر از زمان را میطلبد. حرکت به سمت نوآوری و تحول مستلزم داشتن خلاقیت و ریسکپذیری است که این خود نیازمند وجود شرایط، امکانات، الزامات و محیط مناسب است. هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش حمایت خانواده و دانشگاه در خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند با میانجیگری امید انجام گرفته است. روش: پژوهش حاظر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند به تعداد 3064 نفر که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده و براساس جدول مورگان تعداد 340 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر حمایت خانواده و دانشگاه از پرسشنامه شربورن و استوارت (1991)، خلاقیت و ریسکپذیری از پرسشنامه روحیه کارآفرینی وطنخواه و رضاییمقدم (1394) و امید از پرسشنامه امید اسنایدر (1991) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. جهت تجزیه-وتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی و آزمونهای همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که حمایت خانواده و دانشگاه (مولفه حمایت اطلاعاتی) پیشبینی کننده خلاقیت (بتا=73/ 0)و با توجه به سطح معنی داری پیشبینی کننده ریسکپذیری نمیباشد. همچنین حمایت خانواده و دانشگاه (مولفه حمایت اطلاعاتی) پیشبینی کننده امید (بتا=307/0) میباشد. امید پیشبینی کننده خلاقیت (بتا= 212/0) و ریسکپذیری (بتا= 400/ 0) است. یافتهها نشان داد که امید نقش میانجی بین حمایت خانواده و دانشگاه با خلاقیت و ریسکپذیری ایفا نمیکند و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، حمایت خانواده و دانشگاه در سطح حمایت اطلاعاتی با خلاقیت رابطه مستقیم و معنیدار و در سطح حمایت هیجانی، رابطه معکوس و معنیدار با خلاقیت دارد. حمایت خانواده و دانشگاه با ریسکپذیری رابطه معنیداری ندارد. همچنین نتایج حاکی از رابطه مستقیم و معنیدار بین حمایت خانواده و دانشگاه و امید است.
Objective: The purpose of this study was to investigate the role of family and university support in the creativity and risk taking of Master and PhD students at University of Birjand through mediation of life expectancy. Method: The research method was descriptive-correlational and the statistical population consisted of 3064 students of MSc and Ph. D. students at University of Birjand and 340 people by using simple random sampling and based on Morgan's table were selected. To measure the variables of family and university support, the Sherbourne and Stewart (1991) questionnaire, the creativity and frugality from Vatankhah and Rezaei Moghadam's (2015) the voluntary entrepreneurship questionnaire and life expectancy from Snyder's (1991) hope questionnaire were used. Content validity of the questionnaire was confirmed by experts. The reliability coefficients of the questionnaires were assessed by using Cronbach's alpha coefficient and 0. 99 for the support of the family, 0. 99 for the university support, 0. 60 for creativity and 0. 49 for risk taking, life expectancy was 0. 72. Data analysis was done at descriptive level (frequency, mean, standard deviation) and inferential level (Pearson correlation, analysis of variance, regression and structural equation modeling). Results: The results indicated that family and university support (information support) predict the creativity (Beta= 0. 738) and does not predict the risk taking with regard to the P-value. Family and university support (information support) predict the life expectancy (Beta= 0. 307). The life expectancy is predicting of creativity (Beta= 0. 212) and risk taking (Beta= 0. 400). Findings showed that life expectancy does not play a mediating role between family and university support with creativity and risk taking and the research model has a good fit. Decision making: According to the results, the family and university support (information support) has a direct and significant relationship with creativity, and (emotional support) , there is a reverse and significant relationship with creativity. The family and university support do not have a significant relationship with risk taking. The results also indicate a direct and significant relationship between family and university support and life expectancy. The results also indicate a direct and significant relationship between the family and university support and life expectancy
Machine summary:
مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ١٣٩٧/٠٩/٠٢ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٧/٠٦ نقش حمایت خانواده و دانشگاه در خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند با میانجیگری امید 1 ریحانه ابراهیم آبادی 2 فاطمه طاهر پور علی عسگری 3 چکیده زمینه : عصر کنونی؛ عصر نوآوری، ابداع و تغییر است و عصری است که حرکت فراتر از زمان را می- طلبد.
یافته ها نشان داد که امید نقش میانجی بین حمایت خانواده و دانشگاه با خلاقیت و ریسک پذیری ایفا نمیکند و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است .
R٢ نتایج جدول فوق نشان میدهد که با توجه به اینکه ضریب تعیین اصلاح شده برابر ٠/٠٠٥- است ، حمایت خانواده دانشگاه واریانس مربوط به ریسک پذیری را تبیین نمیکند و با توجه به میزان معناداری مؤلفه های حمایت اطلاعاتی، حمایت هیجانی و حمایت ملموس مشاهده میشود که این سه مؤلفه نقش پیش بینی کنندگی ندارند.
نتایج این پژوهش در فرضیه ١ نشان داد با توجه به میزان معناداری رابطه پیش بینی کنندگی بین حمایت خانواده و دانشگاه با خلاقیت به شکل کلی معنادار است .
نتایج فرضیه های چهارم و پنجم نشان داد که با توجه به سطح معناداری بالاتر از ٠/٠٥، امید به زندگی، نقش متغیر میانجی در رابطه بین حمایت خانواده و دانشگاه با خلاقیت دانشجویان ندارد.
dk/portal-asbstudente Farooq, Muhammad Shoaib (2018) "Modelling the significance of social support and entrepreneurial skills for determining entrepreneurial behaviour of individuals: A structural equation modelling approach", World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development.