Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و مقایسه ارزشها و تجارب ورزشی بین نسلهای ایرانی بود. این مطالعه با رویکرد آمیخته و تلفیقی از روشهای پدیدارشناسی، تحلیل مضمون در مرحله کیفی و روش کمی انجام شد. تحلیل مضمون 35 منبع چارچوب ارزشهای ورزشی را مورد شناسایی قرار داد که با مصاحبه نیمه ساختاریافته با ده نفر خبره مورد تائید واقع شد. مصاحبههای پدیدارشناسانه با 40 نفر از شهروندان از چهار نسل مختلف نیز برای تحلیل تفاوتهای تجارب ورزشی انجام شد، که نمونهگیری در این بخش بهصورت هدفمند و در دسترس بود و با اشباع نظری به اتمام رسید. برای تحلیل تفاوتهای ارزشی نیز کلیه شهروندان تهرانی جامعه آماری مدنظر بودند که 384 نفر از آنان از چهار نسل مختلف بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر یافتههای تحلیل مضمون را تکمیل کردند. نتایج نشان داد در بستر ورزش شش دسته از ارزشهای منفعت طلبانه، اجتماعی، زیباییشناختی، جنسیتی، سلامتی و جهانی به وجود میآید. در ارزشهای منفعت طلبانه، زیباییشناختی، جنسیتی و سلامتی بین نسلهای چهارگانه تفاوت آماری معنادار وجود داشت، اما در ارزشهای اجتماعی و جهانی بین چهار نسل تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. همچنین شهروندان ایرانی پنج دسته از تجارب ورزشی شامل فیزیک برتر، روان برتر، تمایز، جایگاه اجتماعی برتر و تجارب منفی را تجربه میکنند، که این تجارب در دو گروه کلی تجارب فرد محور و اجتماعمحور بودند. عموماً تجارب مثبت ورزش در نسلهای سوم و چهارم و تجارب منفی آن در نسلهای اول و دوم پررنگتر بودند.
The purpose of this study was to identification and comparison of values and sport experiences between Iranian generations. This study was mixed method and compilation of phenomenological methods, thematic analysis in qualitative and quantitative methods. The thematic analysis of 35 sources identified sports values framework, which was approved by a semi-structured interview with ten experts. Phenomenological interviews were conducted with 40 citizens from four different generations to analyze the differences in sport experiences, which were sampled in this section purposefully and accessible and completed with theoretical saturation. Also, statistical population for analyzing the value differences was all citizens of Tehran, which 384 of them were selected from four generations by stratified random sampling and completed a researcher-made questionnaire based on the results of the thematic analysis. The results showed that there are six groups of Profit-making, Social, Aesthetic, Gender, Health and Global values in the field of sport. There is a significant difference between the generations in profit-making, aesthetic, gender and health values, but there was no significant difference in social and universal values between the four generations. Also, Iranian citizens have experience five categories from sport experience including superior physics, superior spirit, distinction, superior social status, and negative experiences that these experiences were in two broad categories of individual and social experiences. Generally, the positive experiences of sport in the third and fourth generations and negative experiences of it in the first and second generations were more significant.
Machine summary:
عموماً تجارب مثبت ورزش در نسلهای سوم و چهارم و تجارب منفی آن در نسلهای اول و دوم پررنگتر بودند، لذا لازم است این تفاوتها بین نسلهای مختلف مورد توجه برنامهریزان و مدیران ورزشی قرار گیرد تا زمینه مشارکت حداکثری همه نسلهای ایرانی در ورزش فراهم گردد.
به عبارت سادهتر این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسشها است که نسلهای مختلف ایرانی چه تجربهای از ورزش دارند و چه تفاوتهایی در ارزشهای ورزشی بین آنها وجود دارد؟ روششناسی پژوهش این مطالعه با رویکرد آمیخته و تلفیقی از روشهای پدیدارشناسی و تحلیل مضمون در مرحله کیفی و روش کمی (توصیفی پیمایشی) با ابزار پرسشنامه انجام شد.
لذا تغییرات ارزشی و فرهنگی که همواره بین نسلهای مختلف وجود دارد و محل توجه جامعه شناسان و عالمان علوم اجتماعی قرارگرفته است باید در زمینه ورزش نیز موردتوجه پژوهشگران این علم ازجمله جامعه شناسان ورزشی قرار گیرد.
Democratic Political Culture among Iranian Generations (A Secondary Analysis of the World Values Survey (WVS) for Iran, Its Ethnics and Provinces).
Sociological Study of the Generation Gap in Iran after the Islamic Revolution with Emphasis on Cultural Elements of the Iranian Identity.
A Survey on Effective Social and Cultural Factors in Generation Gap in Tehran.
Identification and Comparison of Values and Sport Experiences between Iranian Generations E.
Professor of Management, College of Farabi-Tehran University Received: 2018/09/03 Accepted: 2019/02/03 Abstract The purpose of this study was to identification and comparison of values and sport experiences between Iranian generations.