Abstract:
رشد و توسعه هر سازمانی نیازمند توسعه توانمندیهای منابع انسانی برای رسیدن به سطح ادراک، رفتار و عملکرد همراستا با اهداف سازمانی است؛ اما وجود خلأهایی همچون ساختارهای سنتی، سبکهای رهبری و موانع محتوایی که باعث ایجاد اینرسی در سازمانهاست، باعث میشود تا موانعی در راه توانمندسازی منابع انسانی ایجاد شود. هدف این پژوهش، طراحی مدل اینرسی توانمندسازی منابع انسانی با استفاده از رویکرد تحلیلی ساختاری- تفسیری فراگیر ( ) است. درواقع، این پژوهش ضمن ارائه مدل سلسلهمراتبی، بهدنبال ترکیب متقارن ارتباط بین شاخصها بهصورت مقایسه زوجی و با مشارکت اعضای جامعه هدف بود. در این پژوهش که یک پژوهش ترکیبی مبتنیبر تحلیل فراترکیب و تحلیل دلفی در بخش کیفی و تحلیل ساختاری تفسیری فراگیر در بخش کمی است، دو جامعه هدف مشارکت دارد. در بخش کیفی تعداد ۱۰ نفر از متخصصان حوزههای مدیریت سازمان و مدیریت منابع انسانی مشارکت کردند که ازطریق نمونهگیری همگن انتخاب شدند و در بخش کمی نیز ۳۰ نفر از مدیران اداره راه و شهرسازی استان گلستان که دارای بیش از ۱۰ سال سابقه کاری و دارای مدرک تحصیلی فوقلیسانس و دکتری بودند، مشارکت نمودند. براساس نتایج، در بخش کیفی ۳ مؤلفه اصلی تحت عنوان اینرسی در بینش کارکنان، اینرسی در عمل و اینرسی مبتنیبر ویژگیهای روانشناختی درقالب ۱۱ شاخص اولیه شناسایی شدند. سپس براساس تحلیل دلفی دومرحلهای، دو شاخص حذف و دو شاخص ادغام شدند که مجموعاً ۸ شاخص اینرسی توانمندی منابع انسانی وارد فاز تحلیل کمّی شدند. در بخش تحلیل کمّی مشخص شد ابتدا براساس مدل ارائهشده سلسلهمراتبی دو شاخص: خطای ادراکی و رخوت و فرسودگی شغلی، تأثیرگذارترین شاخص ایجاد اینرسی در توانمندی منابع انسانی اداره راه و شهرسازی میباشند و براساس تحلیل نموداری مشخص شد، خطای ادارکی کارکنان، محرک اصلی ایجاد اینرسی در توانمندی منابع انسانی است که لزوم توجه و کنترل آن بهمنظور توسعه و پویاسازی توانمندی منابع انسانی ضروری میباشد.
The progress and development of any organization necessitate the development of human resource capabilities to achieve a high level of perception, behavior and performance consistent with its organizational goals. Yet, there are gaps such as traditional structures, leadership styles, and content barriers, which create inertia in organizations, that create prevent human resource empowerment. This research is intended to design an inertia model for human resource empowerment through total interpretive structural modelling (TISM) approach. In fact, while presenting a hierarchical model, this research looks for a symmetric combination of the relationship between indicators in a paired comparison through the participation of members of the target community. This is a mixed research based on meta-analysis and Delft's analysis in the qualitative section, and Total Interpretive Structural Modeling in the quantitative phase where two target communities were involved. 10 experts of organizational management and HRM, selected through homogeneous sampling, participated in the research in the qualitative section In the quantitative section, 30 managers of roads and urban planning of Gulestan province, having at least 10 years of work experience and master's or PhD degrees. The results of the qualitative part of the research showed that 3 main components of attitude inertia, practice inertia, and psychological features inertia were identified in the form of 11 primary indicators. Then, based on Delphi analysis, two indices were dismissed and two others were combined together and a total of 8 inertial indicators of human resource empowerment reached to quantitative analysis. Based on the hierarchical presented model, quantitative analysis showed that two indicators of perceptional error, and tiresome and burnout are the most effective indicators of inertia in human resource capability the Roads and urban planning office. Based on the MICMAC graphing analysis, the employees’ perceptional error is the main initiator of inertia in human resource capability, which must be considered and controlled in order to develop and enhance the human resource empowerment.
Machine summary:
Fraser and Hvolby در عصر حاضر محسوب ميشود؛ چراکه افراد رويکردها و ادراکهاي متفاوتي نسبت به يکديگر و نسبت به اهداف سازماني که در آن مشغول هستند، دارند و براين مبنا بسته به شرايط در برابر پذيرش مسئوليت ها و ارتقاي سطح توانمنديها، از خود مقاومت نشان ميدهند که اين موضوع باعث ايجاد اينرسي توانمندسازي منابع انساني ميشود (شوکولا١، ٢٠١٨: ٣٣١).
Ethical leadership and work engagement: The roles of psychological empowerment and power distance orientation, Management Decision, 56(9): 1991-2005, https://doi.
Workplace psychodynamics and the management of organizational inertia, Competitiveness Review: An International Business Journal, 21(1): 89-104.
The user experience of critical care discharges: a meta- synthesis of qualitative research, International journal of nursing studies, 47(4): 487-499 Bhattacharya, M.
The role and effect of job satisfaction and empowerment on customers’ perception of service quality: a study in the restaurant industry, Journal of Hospitality & Tourism Research, 34(1): 56-77 Gerstein, L.
HRM, employee performance and job satisfaction in hotels, International Journal of Hospitality Management, 81(7): 73-82.
The International Journal of Human Resource Management, 21 (8): 1173-1206.
The relationship between leader-member exchange (LMX) and psychological empowerment: a quick casual restaurant employee correlation study, Journal of Hospitality & Tourism Research, 29(4): 468-483.
A longitudinal analysis of an accelerating effect of empowerment on job satisfaction: customer-contact vs non-customer-contact workers, International Journal of Hospitality Management, 57(1): 1-8.
Linking empowering leadership and employee creativity: the influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement, Academy of Management Journal, 53(1): 107-128.