Abstract:
در چند سال اخیر تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاههای دولتی ایران در معرض تهدید ناشران جعلی و بیکیفیت قرار گرفتهاند. به دلیل افزایش فشار برخی استادان و دانشجویان برای انتشارمقاله در نشریات ملّی و بین المللی، دانشجویان و استادان سریع ترین راه ممکن را برای انتشار مقالات خود -که نشریات جعلی هستند- انتخاب میکنند. چون زبان انگلیسی زبان بینالمللی و آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک رشتۀ تحصیلی در همۀ کشورها فراگیر است، بنابراین، هدف از این مقاله بررسی دلایل افزایش انتشار مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص در رشتهی آموزش زبان انگلیسی در اینگونه نشریات و همچنین ضعف و ناکارآمدی دانشگاهها در ایران است؛ گفتنی است که این پژوهش به مطالعهی چهار دانشگاه دولتی با سطوح متفاوت در ایران پرداخته است. برای این که مشخص شود چگونه تسلّط و خشونت در آموزش عالی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را وادار به چاپ در نشریات بی کیفیت کرده است، پژوهشگران از مفهوم خشونت نمادین بوردیو (1991) و همچنین انگلیسی انتقادی برای مقاصد علمی(CEAP) استفاده کردهاند. در این مقاله که به روش کمی-کیفی و بر پایهی منابع میدانی و کتابخانهای انجام گرفته است برای دریافت نظرات دانشجویان در مورد انتشار در نشریات جعلی، پرسشنامهای سازمان یافته توسط پژوهشگران طراحی و به 52 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی داده شد. از آمار توصیفی و آزمون t مستقل برای تحلیل کمی پاسخهای دانشجویان استفاده شد. یافتههای این تحقیق نشان داد که دلیل انتشار در اینگونه نشریات ناشی از خشونت نمادینی است که دانشگاهها و استادان به دانشجویان تحمیل میکنند و حقوق دانشجویان نادیده گرفته میشود. برآیند این مطالعه شامل دموکراتیزه کردن مؤسسات آموزش عالی و ایجاد مشارکت معنوی و واقعی دانشجویان در فرایند انتشار مقاله است.
There are demands on TEFL students and researchers from national authorities to publish widely. Because of the growing pressure put on students and their professors in the area of humanities especially TEFL to publish in national and international journals, it is often tempting for them to take the shortest possible root to get their articles published. Thus, the objective of this paper is to explore why publishing in predatory journals has been growing among students in higher education. In this article the researchers drew on critical English for academic purposes approach (CEAP) and Bourdieu’s (1991) concept of symbolic violence to demonstrate how violence and domination are reproduced in higher education which causes students to publish in predatory journals. In order to look into students’ views regarding predatory publishing a structured questionnaire was developed by the researchers and distributed among 52 PhD and MA students. The results of this study state that academic institutions and professors can exert symbolic violence that silence students’ voices. This study pervades critical pedagogy and right analysis into the learning system in order to democratize higher education institutions and to enact genuine and meaningful student engagement in the process of article publication.
Machine summary:
برای این که مشخص شود چگونه تسلط و خشونت در آموزش عالی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را وادار به چاپ در نشریات بی کیفیت کرده است ، پژوهشگران از مفهوم خشونت نمادین بوردیو (١٩٩١) و همچنین انگلیسی انتقادی برای مقاصد علمی(CEAP) استفاده کرده اند.
برخی از محققین ایرانی، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و استادان دانشگاهی رشته ی آموزش زبان انگلیسی و دیگر رشته های علوم انسانی به منظور افزایش رتبه ی علمی ، پذیرش راحت تر در مقطع دکتری، گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه های معتبر بین المللی در سراسر جهان ، استخدام راحت تر در همه ادارات و سایر مراکز دولتی و خصوصی، پذیرفته شدن راحت تر به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، افزایش حقوق و مزایای شغلی و خیلی موارد دیگر به چاپ مقالات خود در مجلات جعلی روی آورند (٢٠١٤ ,٢٠١٣ ,Mahboobi &Jalalian ).
١ - Critical English for academic purposes (CEAP) واقعیت های نظام دانشگاهی از طریق مطالعات انگلیسی با اهداف علمی ٣ بررسی می شود، و توسط مطالعات انگلیسی انتقادی برای مقاصد علمی مورد نقد قرار میگیرد تا ارزش ها و هنجارهای این نظام دانشگاهی برای دانشجویان و دیگر اعضای دانشگاهی آشکار گردد (١٩٩٧ ,Pennycook).
در این مقاله از خشونت نمادین و انگلیسی انتقادی برای مقاصد علمی به عنوان یک چارچوب تحلیلی با هدف بررسی روابط قدرت در دانشگاه و تحلیل دلیل افزایش انتشار در نشریات جعلی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی استفاده شده است .