Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر مولفههای مشکل در تنظیم هیجانی دانشآموزان پسر دارای اختلال سلوک دوره متوسطه اول انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مقاطع اول تا سوم دوره متوسطه اول شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود. از این جامعه، نمونهای به حجم 40 نفر با استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودک (CSI-4) و مصاحبه تشخیصی و بالینی ساختار یافته از طریق روشهای نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و مبتنی بر هدف انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه مشکل در نظم بخشی هیجانی (DERS) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS نسخه 25 انجام شد. تحلیل دادهها نشان داد که مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به تفاوت معنیدار بین گروهها در مشکل در تنظیم هیجانی به میزان% 76 و مولفههای آن شامل عدم پذیرش پاسخهای هیجانی 16%، مشکل در کنترل تکانه 38%، فقدان آگاهی هیجانی 44%، و دسترسی محدود به راهبردها 62% شده است (05/0p<). با توجه به یافتهها، میتوان مطرح کرد مداخله مبتنی بر ذهن اگاهی موجب کاهش مشکل در تنظیم هیجانی و مولفههای آن در دانشآموزان دارای اختلال سلوک میشود.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of mindfulness-based intervention on emotion regulation difficulties in the middle school students with conduct disorder. The present study is a semi-experimental study with pretest-posttest and control group design. The statistical population consisted of all male students from first to third grade of the first secondary school in Tabriz city in the academic years of 2018-2019. From this population, were selected a sample size of 40 people using children symptom inventory (CSI-4) and structured diagnostic and clinical interview by multi-stage cluster sampling and purposeful sampling method and were randomly assigned to the experimental and control groups. Data were collected during pre-test and post-test stage of the difficulties in emotion regulation scale (DERS). Data analysis was performed using covariance analysis in spss version 25. Data analysis showed that mindfulness-based intervention resulted in a significant difference between groups in difficulty in emotion regulation 76% And its components included non-acceptance of emotional responses 16%, impulse control difficulties 38%, lack of emotional awareness 44%, limited access to emotion regulation strategies 62% (p<0.05). According to the findings, it can be suggested that mindfulness-based intervention reduces the problem of emotional regulation and its components in students with conduct disorder.
Machine summary:
مشکل در تنظیم هیجانی یک شاخص فراتشخیصی سطح 1- Conduct disorder 2- Noordermeer, Luman & Oosterlaan 3- American psychiatric association 4- Loeber, Burke, Dustin & Pardini 5- Emotion regulation difficulties 6- Pihet, Suter, Halfon & Stephan 7- Schoorl, Van Rijn, De Wied, Van Goozen & Swaab 8- Ty & Francis 9- Garofalo, Neumann & Velotti 10- Cheshure, Zeigler-Hill, Sauls, Vrabel, & Lehtman بالا برای آسیب پذیری در دوره های اولیه رشد کودک است (بیوچین و تایر١، ٢٠١٥).
در طول تمرین های ذهن آگاهی، توانایی های خودتنظیمی از طریق تمریناتی با تمرکز بر توجه داخلی مانند آگاهی از تنفس ، یا تمرکز بر اشیاء خارجی مانند صداها آموزش داده میشود که در هر دو شیوه توجه تاکید اصلی بر تجربیات زمان حال است (دیکنسون ، برکمن ، آرچ و لیبرمن ١٢، ٢٠١٢)، و با یک دیدگاه غیرقضاوتی نسبت به افکار، احساسات و رفتارها در طول تمرینات ذهن آگاهی، می تواند منجر به تغییر بی درنگ توجه از افکار نگران کننده غیرمرتبط در لحظه حال گردد (زیدان ، جانسون ، دایموند، دیوید و گولکاسیان ٢٠١٠،١٣؛ هاسنکامپ ، ویلسون -مندنهال ، دانکن و بارسالو، 14 1- Beauchaine and Thayer 2- Kaufman 3- Raschle 4- Deborde, Vanwalleghem Maury, & Aitel 5- Cappadocia, Desrocher, Pepler & Schroeder 6- Folk, Zeman, Poon & Dallaire 7- mindfulness- based cognitive therapy (MBCT) 8- Teasdale, Segal & Williams 9- Hillgaar 10- Mindfullness-based stress reduction (MBSR) 11- Kabat-Zinn 12- Dickenson, Berkman, Arch & Lieberman 13- Zeidan, Johnson, Diamond, David & Goolkasian 14- Hasenkamp, Wilson-Mendenhall, Duncan & Barsalou ٢٠١٢).