Abstract:
هدف از این پژوهش، مفهومسازی و توسعه ابزار تعیین شاخص های ورزشی موثر بر برند کشور بود. جامعه آماری این پژوهش نخبگان مدیریت ورزشی شامل اعضای هیئت علمی رشته تربیتبدنی، روسای فدراسیونهای ورزشی و همچنین مدیران منتخب و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان بودند(400=N ) که بر مبنای جدول مورگان تعداد 144نفر به روش تصادفی– طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه 50 سوالی شاخصهای موثر بر برند کشور بود که دارای 8 عامل کلی گردشگری ورزشی، دیپلماسی ورزشی، سرمایه گذاری ورزشی، ورزشی– فرهنگی، صادرات ورزشی، مردمی- ورزشی، موفقیتهای ورزشی و ورزش رسانهای بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی، آزمون(KMO) و کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری و تحلیل عاملی تاییدی برای تعیین روایی سازه در نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد.
یافتههای پژوهش نشاندهنده پایایی944/ 0 برای پرسشنامه بود. در زمینه روایی سازه، تعداد 50 سوال رابطه معناداری با عاملها داشتند. شاخصهای نسبت 2c به df (90/1)، 072/0=RMSAE ، 91/0=NFI، 90/ 0=NNFI، 94/ 0=CFI، 94/ 0=GFI، 92/0=AGFI برازش پرسشنامه را تایید کردند. همچنین در زمینه روابط عاملها با مفهوم برند کشور، نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای این مفهوم باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی پرسشنامه تعیین شاخص های ورزشی موثر بر برند کشور تایید شد.
The study is to conceptualize the instrument of determining the indices of sport affecting the brand of the country. The statistical population of this study was elite sports management, including faculty members, heads of sports federations, as well as selected directors and expert experts of the Ministry of Sport and Youth (N=400). Based on the Morgan table, 144 people were randomly selected as samples. The instrument for measuring the questionnaire was 50 questionnaires that affected the brand of the country. The formal and content validity of the questionnaire was confirmed by the professors of sport management. Descriptive indexes were used to describe the data. Cronbach's alpha was used to determine the reliability, test (KMO) and Bartlett's sprite to determine the adequacy of sampling and confirmatory factor analysis for determining the structural validity in SPSS and LISREL software. The research findings indicated a reliability of 0/0944 for the questionnaire. Regarding the construct validity, 50 questions had a significant relationship with the factors. X2/df (1.90), RMSAE = 0.772, NFI = 0.91, NNFI =0. 90, CFI= 0.94, GFI= 0.94, AGFI=0.92 fit the questionnaire was approved. Also, regarding the relationship of factors with the brand concept of the country, the results showed that all factors could be a good predictor for this concept. As a result, the internal and external validity of the questionnaire of determining the indices of sport affecting the brand of the country was confirmed.
Machine summary:
از آنجا که در امر مدیریت ورزشی لازم است که ابزارهای اطلاعاتی معتبر جهت جمعآوری دادههای جامع استفاده شود، محقق بر آن شده است که به مفهوم سازی و توسعه ابزار شاخص های ورزشی موثر بر برند کشور به منظور تحقق اهداف مورد نظر بپرد Jun & Lee Jun Kim Jamie Olins روششناسی پژوهش پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای کاربردی و توسعه ابزار محسوب میشود و از نظر نحوۀ گردآوري اطلاعات، ميداني و از لحاظ كنترل متغيرها غيرآزمايشي است.
یافتههای به دست آمده از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی این پژوهش، به طور منطقی به حمایت از پرسشنامه شاخصهای ورزشی مؤثر بر برند کشور پرداخته است.
در زمینه اهمیت برگزاری رویدادهای ورزشی در سطح جهانی و اینکه این شاخص جزئی از بعد دیپلماسی ورزشی به شمار می رود و به عنوان فرصتی جهت تقویت برند کشور است، نتایج این تحقیق با نتایج گریپ اسرود و 6 l"/> 7 Knott"/>Knott"/>(2011) همخوا Burns Barbara & William Kowalski Rojas Nie Gripsrud & etal Knott پایایی پرسشنامه شاخصهای ورزشی مؤثر بر برند کشور 944/0 =α به دست آمد که نشاندهنده ثبات درونی بالایی است.
Conceptualization and Development of Tools for Determining the Indices of Sport Affecting the Brand of the Country Amin Raji Ph. D in Sport Management, Sport Management Department, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran Bahram Yousefy Ph. D.
2018 The study is to conceptualize the instrument of determining the indices of sport affecting the brand of the country.
As a result, the internal and external validity of the questionnaire of determining the indices of sport affecting the brand of the country was confirmed.