Abstract:
در شرایط رقابتی جهان امروز، شایستگی متخصصین فناوری اطلاعات نقش مهمی در موفقیت سازمانها و ایجاد تمایز آنها از سایرین میتواند داشته باشد. از همین رو، کسب شناخت از عوامل شایستگی متخصصین فناوری اطلاعات از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. بر همین اساس، شناسایی و رتبهبندی شایستگی متخصصین فناوری اطلاعات و تعیین درجه اهمیت و اولویت آنها، هدف این پژوهش قرار گرفته است. برای این منظور پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیقات در این حوزه، عوامل شایستگی متخصصین فناوری اطلاعات، درچهار دسته شایستگی فنی و عمومی، شایستگیهای فردی، شایستگیهای تخصصی، شایستگیهای محل کار شناسایی شدند. در مرحله بعد، اولویت و اهمیت هریک از این عوامل با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی و با نظرسنجی از خبرگان آموزش و پرورش استان تهران ارزیابی قرار گرفت. با توجه به شایستگی متخصصین فناوری اطلاعات با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی به این نتیجه رسیدیم که شاسستگیهای فنی و عمومی فناوری اطلاعات در مقایسه با دیگر عوامل بالاترین رتبه را در بین شاخص های شایستگی متخصصین فناوری اطلاعات دارد. شایستگیهای تخصصی، شایستگیهای فردی، شایستگی محل کار به ترتیب بالاترین رتبه های بعدی را دارند.
Under the competitive conditions of today's world, the competence of IT professionals can play an important
role in the success of organizations and make them differentiate from others. Hence, gaining knowledge about
the competency factors of IT professionals is of particular importance. Accordingly, the purpose of this research
is to identify and rank the competency of IT specialists and determine their degree of importance and priority. To
this end, after studying the theoretical foundations and background of research in this field, competency factors
of IT specialists were identified in four categories: Technical and general competence, Individual competencies,
specialized competencies, job competencies. In the next step, the priority and importance of each of these factors
was evaluated using the fuzzy hierarchical process analysis technique and by a survey of Tehran's educational
experts. Considering the competence of IT specialists using fuzzy hierarchy analysis technique, we conclude that
the technical and general IT competencies in comparison with other factors have the highest rank among the
competency indicators of IT professionals. Specialized competencies, personal competencies, workplace
competency have the highest rankings respectively.
Machine summary:
اسپنسر و اسپنسر، شایستگی را عبارت از ترکیبی از ویژگی های زیر بنایی، مهارت ها، صفات، دانش و انگیزش های یک شخص که به طور سببی با عملکرد برتر در شغل ارتباط پیدار کرده است، می دانند (لوسیا و 6 r"/>r"/>، 2-2-مدل هرم شایستگی وزارت کارآمریکا برای نیروی کار ح چارچوب پیشنهادی وزارت کار (DOL) ایالات متحده آمریکا برای مدل شایستگی مشاغل مختلف صنایع متفاوت، به صورت هرمی میباشد که از سه بخش اصلی تشکیل Caupin Ennis Xuejun Qiao Zook Draganidis & et all Lucia & Lepsinger 1-شایستگی های بنیادین 2-شایستگی های مرتبط با صنعت 3-شایستگی های مرتبط با شغل هر یک از این بخش ها، خود از چندین لایه که در بردارنده مجموعه ای از شایستگی ها می باشند (شکل 2) تشکیل شده است که نشان دهنده مهارت ها، دانش و توانایی های اساسی لازم برای دستیابی به موفقیت در یک حرفه می باشند.
A. , (2001) , Managerial competencies and the managerial performance appraisal process, Journal of Management Development, Vol. 20, No. 10, pp.
“The Contribution Of The Bachelor In Management And Leadership (BML) To The Development Of Leaders At First National Bank, South Africa, The International Business & Economics Research Journal, Vol. 9, Iss. 10; pg.
(2008) , Managerial competency appraisal: A crosscultural study of American and East Asian managers, Journal of Business Research, Vol. 61, pp.
(2010) , Developing a core competency model of innovative culinary development, International Journal of Hospitality Management, Vol. 29, pp.
(2008) , A competency model for effectiveness in managing multiple projects, Journal of High Technology Management Research, Vol. 18, No. 118-131.