Abstract:
امروزه سرمایه اجتماعی دارای اهمیت فراوان است و پایین بودن آن به این معناست که ذخیره اعتماد اجتماعی به قدر کافی درجامعه وجود ندارد و در نتیجه آن پیوندها درجامعه مخدوش شده و اخلاق عمومی مورد تهدید قرار میگیرد و بدنبال آن کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی دستخوش بحران می شود. در جهت ارتقای سرمایه اجتماعی در کشورمان ارائه نظریهای بومی و متناسب با ساختار و شرایط سیاسی و اجتماعی کشورمان و با رویکردی دین محور و ارزشی ضروری است. دراین مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و نیز تاریخی ـ تفسیری به این مهم پرداخته می شود که امامت شیعه، با داشتن شاخصه هایی چون عصمت، علم و ولایت الهی ضمن ارائه ی بهترین منظومه معرفتی سرمایه اجتماعی در گسترش و تقویت مهمترین مؤلفه های شناختی سرمایه اجتماعی یعنی مولفه اعتماد و دو شاخه اصلی آن یعنی باور و رفتار اعتمادی بسیار موثراست.
In Asfar, Mulla Sadra considers four levels for the mind of God. The issue of this article is to examine Mulla Sadrachr('39')s Qurchr('39')anic citations and the harmony of his interpretations with the appearances of the verses and the prevailing views in Shiite interpretations. Because the levels of the Divine mind in the transcendent wisdom are connected with the levels of existence, and the truth of mind is the same as the truth of existence, it is simple and has real levels. Accordingly, with an analytical and citational method, we will have an overview of the types of the Divine mind, the how of the Divine mind of the levels and worlds of existence in the system of creation from Mulla Sadrachr('39')s point of view. The findings show that Mulla Sadra tried to interpret the verses of the Qurchr('39')an as much as possible using his own rules of reason and innovation.
Machine summary:
امامت و تقويت مؤلفههاي شناختي «سرمايه اجتماعي» سيد محمدعلي شريعتي 1 چکيده امروزه سرمايه اجتماعي داراي اهميت فراوان است و پايين بودن آن به اين معناست که ذخيره اعتماد اجتماعي به قدر کافي درجامعه وجود ندارد و در نتيجه آن پيوندها درجامعه مخدوش شده و اخلاق عمومي مورد تهديد قرار ميگيرد و بدنبال آن کيفيت زندگي و رفاه اجتماعي دستخوش بحران مي شود.
دراين مقاله با استفاده از روش توصيفي ـ تحليلي و نيز تاريخي ـ تفسيري به اين مهم پرداخته مي شود که امامت شيعه، با داشتن شاخصه هايي چون عصمت، علم و ولايت الهي ضمن ارائه ي بهترين منظومه معرفتي سرمايه اجتماعي در گسترش و تقويت مهمترين مؤلفه هاي شناختي سرمايه اجتماعي يعني مولفه اعتماد و دو شاخه اصلي آن يعني باور و رفتار اعتمادي بسيار موثراست.
اُمتمحوري امامت بهدنبال ساختن روح انسان و رساندن او به سر منزل تکامل مقدرش که در قرآن تحتِعنوان تزکيه و تعليم و تخلق انسانها به اخلاقالله بيان شده ميباشد (همان: 515) و براي رسيدن به اين هدف توجه به بستر و ساخت اجتماعي و ايجاد نظام توحيدي که در آن همه چيز اعم از سنت، آداب، فرهنگ و ...
(مجلسي، ۱۳۷۱: 78 / 312) امامت و تقويت رفتار اعتمادي امامت و تشريک مساعي پيوستگي و اخوت مؤمنين در جهت شکلگيري امت اسلامي و ايجاد بستر مناسب براي رسيدن به اهداف الهي بهعنوان يک قاعده مهم در بحث امامت مورد توجه است.