Abstract:
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای بیرونی موثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاههای فوتبال رسولی (2014) " میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی میباشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبههای عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از کد گذاریهای باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. یافتهها: یافتهها، بیانگر وجود 60 نشان موثر در برندینگ بیرونی باشگاههای فوتبال است. این نشانها در 8 مفهوم طبقهبندی شدهاند و شامل موارد زیر میباشند: فرهنگی، اقتصادی، بالادستیها، رسانه، تکنولوژی، تصویر نامطلوب فوتبال کشور که با عنوان "سایرین" نام گذاری گردید، رقبا و بازار مشتری بود.. نتیجهگیری: درنهایت، مدل جدید و توسعه یافته برندینگ باشگاههای فوتبال ایران تدوین گردید. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای اجرایی ارانه گردید که میتواند راهگشای مدیران قوتبال درخصوص توسعۀ برند باشگاه، سازمان لیگ و در نهایت فوتبال کشور باشد.
Objective: Fans loyalty depends on accurate brand management. The main aim of this study was identifying external effective factors on branding of Iran's football clubs and promoting football club branding model of Rasooli (2014). Methodology: This is a qualitative study and basic research by method which ran through grounded theory method and qualitative interviews with experts. Interviews analyzed through qualitative coding (open, axial and selective). Results: Findings exposed 60 labels in open coding which categorized in 8 concepts. These concepts were culture, economic, top authorities, media, technology, opponents, customers and others. Conclusion: Eventually promoted model of Iran's football club brand management developed. The alternatives suggested according to the findings which club managers can use to promote club's brand.