Abstract:
زمینه و هدف: حج به عنوان یکی از اعمال مهم در نظام رفتاری مومنان دارای ابعاد گوناگونی است که نحوه مدیریت آن میتواند آثار اخلاقی، سیاسی و اجتماعی متفاوتی در پی داشته باشد. به همین دلیل پژوهش حاضر درصدد است تا از منظری اخلاقی، نظام رفتاری مدیریت حج و تاثیر آن بر اخلاق زیستی را مورد بررسی قرار دهد.
مواد و روشها: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است که به دلیل رویکرد مقاله از منابع اسنادی، آیات و روایات و همچنین متون معتبر فقهی و تاریخی استفاده شده است.
یافتهها: اصول و معیارهای اخلاقی مدیریت حج عبارت از محبت و مهرورزی، مدیریت عمومی و مبتنی بر نگاه فراقومی و فراملی، داشتن بصیرت در مدیریت، هماهنگی و همراهی گفتار و عمل مدیران حج، عدالتمحوری و پرهیز از گرایشهای قومی و قبیلهای و ملاک قراردادن اصل «مدیر خاص و مخاطب خاص» در مدیریت کنگره عظیم حج است. این معیارها با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه معاصر هم میتوانند الگویی از مدیریت اخلاقی اسلامی را به جهانیان نشان دهند و هم معرف احکام و معارف مدیریتی اسلام تلقی شوند.
نتیجهگیری: برگزاری حج و حتی مدیریت آن موضوعی عمومی و همگانی برای کشورها و ملل مختلف است و از این رو نمیتواند در انحصار گروه و یا کشور خاصی باشد. این امتیاز، حتی نمیتواند شامل منطقهای که کعبه در آن واقع شده است، باشد. بنابراین مدیریت حج میبایست در راستای نظام رفتاری اسلام، مبتنی بر اخلاق و الگویی برای ملل مختلف باشد. این امر نیازمند توجه به دستورات و احکام الهی، بهرهگیری از علم روز و همچنین تبدیل مدیریت کنگره حج به عنوان الگویی برای معرفی معارف و احکام اسلامی به عنوان میراثی مشترک است.
Background and Aim: Hajj, as one of the important practices in the behavior of believers, has various
dimensions, the management of which can have different moral, political and social effects. For this reason,
the present study seeks to examine the behavioral system of Hajj management and its impact on biological
ethics from a moral perspective.
Materials and Methods: The method used in this research is descriptive-analytical due to the approach of
the article from documentary sources, verses and narrations as well as valid jurisprudential and historical texts.
Findings: Ethical principles and criteria of Hajj management include love and compassion, general
management and based on trans-ethnic and transnational perspective, having insight in management,
coordination and cooperation of speech and action of Hajj managers, justice-oriented and avoiding ethnic
and tribal tendencies and criteria. The principle of "special manager and special audience" is in the
management of the Great Hajj Congress. According to the political and social conditions of the
contemporary society, these criteria can both show the world a model of Islamic moral management and be
considered as a representative of the rules and teachings of Islamic management.
Conclusion: Holding Hajj and even managing it, is a public issue for different countries and nations and
therefore it cannot be exclusive to a specific group or country. This privilege cannot even include the area
where the Kaaba is located. Therefore, the management of Hajj should be based on ethics and a model for
different nations in line with the Islamic system of behavior. This requires paying attention to the divine
commands and rules, taking advantage of modern science, as well as transforming the management of the
Hajj Congress as a model for introducing Islamic teachings and rules as a common heritage.