Abstract:
زبان روایی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم با اختلالاتی همراه است. با این حال، اطلاعات چندانی در مورد نحوۀ تاثیر این مشکل بر تولید داستانهای تخیلی وجود ندارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ مهارت روایت داستان در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم و کودکان با رشد زبانی طبیعی و تاثیر سطح مهارتهای زبان گفتاری بر عملکرد آنها در روایت داستان است. به این منظور، عملکرد 27 کودک 11 تا 14 سالۀ دارای اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا با دو گروه از کودکان با رشد عادی (همتای سنی و همتای زبانی) در روایت داستان، مورد مقایسه قرار گرفت. کودکان با شنیدن سطر اول دو داستان ترغیب به روایت آنها شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که داستانهای روایتشده توسط کودکان دارای اختلال طیف اتیسم و دو گروه از کودکان با رشد عادی، ازنظر مشخصات ساختاری، عناصر ارزیابیکننده و کلی داستان متفاوت است. براساس یافتههای پژوهش، داستانهای روایتشده توسط کودکان دارای اختلال طیف اتیسم کوتاهتر (X2 = 10/39, df2, p<0/01) و حاوی جملات علّی کمتری (, X2 = 8/89, df2 p<0/01) درمقایسه با دو گروه کنترل بودند و جملات تولیدشدۀ آنها درمقایسه با گروه همتای سنی و نه گروه همتای زبانی، ازلحاظ دستوری، از پیچیدگی کمتری برخوردار بود (F (2,78) =3/86, P=0. /02). در مقیاسهای کلی، داستانهای روایتشده توسط گروه دارای اختلال طیف اتیسم درمقایسه با دو گروه کنترل ضعیفتر بودند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهند که داستانهای تخیلی تولیدشده توسط کودکان دارای اختلال طیف اتیسم درمقایسه با کودکان با رشد زبانی طبیعی ازنظر مشخصههای «کلی» و به مقدار کمتری ازنظر مشخصههای «جزئی» متفاوتند.
Narrative language is impaired in children with autism spectrum disordered. However, little information is available about the impact of this disorder on the production of imaginative stories. The aims of the present study are to compare the storytelling skills of children with autism spectrum disorder with that of children with typically language development and the effect of the spoken language skill on their storytelling performance. To this aim, the storytelling performance of 27 high functioning autistic children with the age of 11-14 was compared with two groups of typically developing children (age matched and language matched). Children were encouraged to narrate stories based on two story stems (the first sentence of the stories). The findings of the study showed that the stories narrated by children with autism spectrum disorder and two control groups were different with respect to structural, evaluative and global features. Based on the findings, the stories narrated by autistic children in compare to that narrated by two control groups were shorter (X2 = 10/39, df2, p <0/01), contained fewer causal statements (X2 = 8/89, df2 p <0/01) and their sentences were less grammatically complex than those of age matched not language matched control group (F (2,78) = 3/86, P = 0 / 02). In global measures, stories of autistic children were impoverished relative to both control groups. The results of the present study demonstrate that fictional stories generated by children with autism differ from those of typically developing children ‘globally’ but to a lesser extent in local features.
Machine summary:
(2831 در مقابل ، برخی پژوهش ها نشان میدهند که بین داستان های روایت شدۀ کودکان دارای اختلال طیف اتیسم و کودکان با رشد زبانی طبیعی تفاوت ها بسیار ناچیز است ، به ویژه هنگامی 1 که گروه ها برحسب متغیرهای زبانی و شناختی با دقت با یکدیگر مطابقت داده میشوند (کول و همکاران ، ٢٠٠٨: ٣٢؛ دیهل ، بنتو و یانگ ، ٢٠٠٦: ٢٨٢٢؛ دیلون ٢ و آندروود٣، ٢٠١٢: ١٧٢؛ لاش و کاپس ، ٢٠٠٣: ٢٤٢؛ نوربوری ٤ و بیشاپ ٥، ٢٠٠٣: ٢٩٥؛ تاگرفلاسبرگ و سالیوان ٦، ١٩٩٥: ٢٥٣).
چه ارتباطی بین مقیاس های داستان و سطح مهارت های زبان گفتاری آزمودنیها وجود دارد؟ براساس پژوهش های پیشین که نشان دهندۀ تفاوت های ناچیزی در مقیاس های ساختار کوچک و ساختار بزرگ داستان های آن ها هستند، فرضیه های پژوهش به صورت زیر مطرح میشوند: ١- پیش بینی میشود که داستان های کودکان دارای اختلال طیف اتیسم درمقایسه با کودکان با رشد زبانی طبیعی ازنظر ساختار کلی و نه ساخت جملات جزئی و در استفاده از ابزارهای ارزیابی کننده ضعیف ترند.
مجاهدی رضاییان ، آهنگر، هاشمیان و مظاهری (١٣٩٨) در پژوهش خود معرفی شخصیت داستان ، معرفی مجدد آن و حفظ ارجاع به شخصیت با استفاده از ابزارهای زبانی مختلف را در داستان های روایت شدۀ کودکان تک زبانۀ فارسیزبان دارای اختلال طیف اتیسم مورد بررسی قرار دادند.
"Narrative language in autism and the theory of mind hypothesis: A wider perspective".
“Language abilities in children with autism and language impairment: Using narrative as an additional source of clinical information”.
“Internal state language in the storybook narratives of children with and without autism spectrum disorder: Investigating relations to theory of mind abilities”.