Abstract:
هوشمندسازی، رویکردهای نوینی برای ترسیم چشم انداز مطلوب حمل و نقل شهری ایجاد کرده است. هدف از این تحقیق کاربست تفکر واگرا در تحلیل پدیده ها از طریق سناریونگاری فضای حمل و نقل هوشمند شهری همدان است. هدف پژوهش حاضر، سناریونویسی برای استقرار حم لونقل هوشمند شهری در شهر همدان با رویکرد تحلیل محیط اطلاعاتی و قیاس تلفیقی آن، نظرسنجی از شهروندان و مختصصان و مدیران شهری است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع هدف کاربردی و در چارچوب رو شهای تحلیلی است. برای جمعآوری اطلاعات، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین حجم نمونه 384 نفری از فرمول کوکران استفاده شد. که 62 نفر از آنان خبرگان نمونه آماری در حوزه حمل و نقل بود هاند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تکمیل شد و پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ 841/. است. یافته های پژوهش، رتبه بندی ابعاد حمل ونقل هوشمند، بعد دانشمداری باوزن 5/.، یکپارچگی 274 / . و پایداری با وزن 226/. به ترتیب بیشترین اهمیت را در شکل دادن حمل و نقل هوشمند، به خود اختصاص داد هاند. همچنین بررسی معیارهای استفاده شده در این رتبه بندی نیز حکایت از ترتیب اهمیت امنیت اطلاعات 0، 54/. معماری اطلاعات با وزن با وزن 297/. دارد. و محتوای اطلاعات با وزن 163/. چهار سناریوی اول به واسطه کارکردهای مناسب امنیت، معماری و محتوای اطلاعات حمل و نقل، تصویر مطلوبی از فعالیت های مبتنی بر مشارکت های اجتماعی، توسعه کاربری ها، سرمایه گذاری در زیرساخت ها و شبیه سازی های اطلاعات محور حوادث را باعث می شود. چهار سناریوی دوم تصاویری با نقش افرینی مولفه های غالب دوم (یکپارچگی) و سوم (پایداری) حمل و نقل هوشمند هستند. در نهایت ویژگ یها و آثار هر یک از سناریوها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل نقش دولت به عنوان کنش گری کلیدی در توسعه حمل و نقل شهری در قالب سناریوهای ارائه شده از جمله پیشنهادهای تحقیق بوده است.
Intelligence has created new approaches to depicting the optimal landscape of urban transportation. The purpose of this study is to apply divergent thinking in the analysis of phenomena through scenario scenario of intelligent urban transportation space in Hamedan. The purpose of the present study is to write a scenario for the establishment of intelligent urban transportation in the city of Hamedan with the approach of analyzing the information environment and its integrated analogy, a survey of citizens, specialists and urban managers. The research method in this research is of applied purpose type and in the framework of analytical methods. To collect information, a researchermade questionnaire was used to collect information. Cochran’s formula was used to determine the sample size of 384 people. 62 of them were statistical sample experts in the field of transportation. The reliability of the questionnaires through Cronbach’s alpha is 0.841. Findings of the study, ranking of dimensions of intelligent transportation, knowledge dimension with a weight of 0.5, integration with a weight of 0.274 and stability with a weight of 0.226, respectively, are the most important in shaping intelligent transportation, respectively. Also, the study of the criteria used in this ranking indicates the importance of information security with a weight of 0.54, information architecture with a weight of 0.297 and information content with a weight of 0.163. The first four scenarios provide a good picture of social participation activities, land use development, infrastructure investment, and event-oriented information simulations through the appropriate functions of security, architecture, and content of transportation information. The second four scenarios are visual images with the creative role of the second (integration) and third (sustainability) components of intelligent transportation. Finally, the characteristics and effects of each scenario were analyzed. Analysis of the role of government as a key player in the development of urban transportation in the form of scenarios has been one of the research proposals