Abstract:
در سالهای اخیر پدیده خشونت در بین نوجوانان به دغدغه اصلی جامعهشناسان، خانوادهها و صاحبنظران تعلیم و تربیت تبدیل شده است. این مطالعه باهدف بررسی کیفی پدیده خشونت در بین نوجوانان دبیرستانی در صدد آن است تا درک روشنی از دلایل و زمینههای خشونت و گسترش آن در سطح مدارسفراهم نماید. ملاحظات نظری تحقیق بر اساس دیدگاه جامعهشناسان و نظریات مرتبط با آسیبهای اجتماعی تدوین گردیده است. این پژوهش به روش کیفی و رویکرد گراندد تئوری انجامشده است. روش نمونهگیری، هدفمند و با راهبرد نمونهگیری نظری انجامشده و روش جمعآوری دادهها نیز مصاحبه عمیق نیمهساختار یافته با 17 نفر از دانشآموزان مشغول به تحصیل در دبیرستانها و هنرستانهای شهر دهلران بوده است. یافتهها متشکل از 37 کد مفهومی و 8 مقوله اصلی شامل قلدرمآبی اجتماعی، مقاومت و نافرمانی، خودابرازی بدنی، کاهش سطح تابآوری اجتماعی، تکلم تنازعآمیز، میلطلبی و دگرآزاری جنسی، تنش و امکان فروپاشی خانوادگی و برونریزی ملتهبانه خشم است که پدیده اصلی پژوهش با توجه به مقولات شکل گرفته «صورتهای بازنمایی خشونت» نامگذاری شده است.
In recent years, the phenomenon of violence among adolescents has become a major concern for sociologists, families, and education experts. This study aims to provide a qualitative study of the phenomenon of violence among high school adolescents in order to provide a clear understanding of the causes and grounds for violence and its spread at the school level. Theoretical considerations of the research have been developed based on the views of sociologists and theories related to social harms. This research has been done by qualitative method and grand theory approach. The sampling method was purposeful with a theoretical sampling strategy and the data collection method was a semi-structured in-depth interview with 17 students studying in high schools and vocational schools in Dehloran. The findings consist of 37 conceptual codes and 8 main categories including social bullying, resistance and disobedience, physical self-harm, decreased level of social resilience, conflicting speech, sexual desire and alteration, stress and the possibility of family breakdown and inflammatory outbursts of anger. "Forms of Representation of Violence" are named after the categories.
Machine summary:
در تحقیقی که فاضل (١٣٨٧)، انجام داده است مهم ترین علل رفتارهای خشونت آمیز را در موارد زیر یافته است : ١- ضعیف بودن زمینه ی درسی دانش آموز نسبت به محتوای 66 فصلنامه توسعه اجتماعی ، دوره چهاردهم ، شماره ٣، بهار ٩٩ آموزشی کلاسی ؛ ٢- طرفداری مدیر مدرسه از معلم در مواردی که حق با دانش آموز است و در نتیجه به وجود آمدن عقده در دانش آموز؛ ٣- عدم ثبات عاطفی در محیط خانواده و نبودن کنترل مناسب در مورد رفت و آمدهای فرزندان و ایجاد یأس نسبت به مطلوب بودن محیط خانه و مدرسه در دانش آموزان مدرسه گریز؛ ٤- مخاطب قرار دادن دانش آموز با القاب ناشایست و در نتیجه ایجاد زمینه ی تحقیر و گریز از مدرسه در آن ها؛ ٥- وجود فشارهای تحصیلی و پایین بودن توانایی های جسمی و ذهنی دانش آموزان برای آماده کردن خود در جهت اجرای برنامه های آموزشی ؛ ٦- شرطی شدن دانش آموز با تجربه های ناخوشایند تحصیلی ، اجتماعی و عاطفی در محیط مدرسه ؛ ٧- نبود زمینه های تفریحی در محیط خانواده ، مانند رفتن به پارک ، سینما و انجام گردش های دسته جمعی ( ,Fazel .
(٢٠١٠) Al-Rofo &Thawabieh در پژوهشی با عنوان خشونت در مدارس پسرانه جردن به روش نمونه گیری طبقه بندی شده بر روی ٢٣٧ دانش آموز انجام داده و یافته ها نشان می دهند بین مهارت های ارتباطی و عوامل ارتباطات انسانی ، برنامه های آموزشی ، عوامل خانوادگی و عوامل مدرسه و خشونت رابطه وجود داشته است .
وقتی فرد در محیط مدرسه رفتارهای خشونت آمیز را مشاهده می نماید و یا قربانی خشونت افراد زورگو قرار می گیرد، بر اساس دیدگاه یادگیری اجتماعی این رفتارها مطالعه کیفی علل و زمینه های خشونت ...
در این پژوهش رفتارهای خشونت آمیز نوجوانان به عنوان آسیب اجتماعی و فرهنگی که ریشه در عوامل فردی ، خانوادگی و محیط اجتماعی دارد در نظر گرفته شده است .