Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت دبیران دبیرستانهای شهرستان رباط
کریم در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ استجامعة آماری پژوهش را همه دبیران مقطع متوسطه شهرستان رباط
کریم که تعداد آنها ۵۸۹ نفر است. ۲۷۹ نفر بر اساس فرمول کوکران بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب
شدهاند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامة ذهنیت فلسفی با ضریب پایایی ۰/۹۳ و خلاقیت با
ضریب پایایی ۰/۹۲ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی, آزمونهای 4
رگرسیون چند متغیره» تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده
است. نتایج نشان داد که بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت دبیران مقطع متوسطه شهرستان رباط کریم رابطة
معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین» بین جامعیت, تعمق وانعطافپذیری معلمان و خلاقیت آنان رابطهة
مستقیم و معنیداری دیده میشود. افزون بر این» تفاوت معنیداری بین میانگینهای نمونههای تحقیق در
متغیر تعمق با توجه به رشتة تحصیلی وجود دارد و رشتة تحصیلی علوم پایه تعمق بیشتری دارند. در
دیگر متغیرها با توجه به رشتة تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد
Machine summary:
در واقع ، او با به چالش کشيدن مشکلات ، ترفندهاي خلاقانه اي براي گذر از موانع مي يابد و حاصل تلاش آموزشي او پرورش نسلي خلاق ، نقاد و متفکر در درازمدت خواهد بود ( ٥٠ p ,٢٠٠٦ ,Ahrari) که تمام اين موارد، ويژگي هاي يک ذهن فلسفي است که در مباحث قبل به آن اشاره شد و مي توان از آن نتيجه گرفت که معلم براي رسيدن به تفکر خلاق بايد از مرحله تفکر منطقي عبور کند و روح فلسفي را در خود به وجود آورد که از نظر دکتر اسميت همانا داشتن روحيۀ جامعيت ، انعطاف پذيري و تعمق است (p٧١ ,٢٠١٢ ,Smith).
افزون بر اين ، رابطۀ مؤلفه هاي ذهنيت فلسفي (جامعيت ، تعمق و انعطاف پذيري) و خلاقيت دبيران بررسي شود.
بر اين اساس ، فرضيه هاي پژوهش عبارت اند از: - بين ذهنيت فلسفي و خلاقيت دبيران دبيرستان هاي شهرستان رباط کريم رابطه وجود دارد.
- بين انعطاف پذيري ذهنيت فلسفي و خلاقيت دبيران دبيرستان هاي شهرستان رباط کريم رابطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري يافته هاي جداول شمارة ١ و ٢ و ٣ پژوهش نشان ميدهد که اساس فعاليت هاي تربيتي بر پايۀ نگرش فلسفي معلمان استوار است و معلمان داراي ذهن فلسفي در فرايند تعليم و تربيت ، زمينۀ لازم را براي رشد تفکر خلاق فراهم ميآورند.
يافته هاي جداول شمارة ١ و ٢ و ٣ بيانگر آن است که بين ابعاد (جامعيت ، تعمق ، انعطاف پذيري) ذهنيت فلسفي و خلاقيت دبيران رابطۀ معنادار مثبتي وجود دارد؛ يعني با کاهش ابعاد ذهنيت فلسفي، خلاقيت کاهش و با افزايش ابعاد ذهنيت فلسفي، خلاقيت نيز افزايش خواهد داشت .