Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خلق و دلبستگی مادر و مشکلات آموزشی و رفتاری فرزندان با میانجیگری رابطهی مادر-کودک در کودکان 6 تا 12 سال بود. مطالعه به روش همبستگی و با نمونهگیری در دسترس انجام شد. از بین جامعه مورد مطالعه که شامل مادران کودکانی بودند که فرزندان آنها در فعالیتهای فوق برنامه شهر کرج( رجائی شهر) مشارکت داشتند تعداد 214 مادر به پرسشنامه ارزیابی رابطه مادر-کودک راس (1961)؛ دلبستگی کولینز و رید (1990)؛ استرس، اضطراب و افسردگی لویباند و لویباند (1998)؛ و مشکلات رفتاری راتر (1964) پاسخ دادند. یافتههای پژوهش به روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شد. نتایج نشان داد دو متغیر خلق و دلبستگی مادر به طور مستقیم با مشکلات آموزشی و رفتاری فرزندان رابطه معناداری دارند. این در حالی است که متغیر میانجی یعنی رابطه مادر–فرزند ارتباط معناداری با مشکلات آموزشی و رفتاری کودکان ندارد. در ضمن دو متغیر مطرح شده توانسته اند 55 درصد از مشکلات آموزشی و رفتاری کودکان را تبیین نمایند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که از جمله عوامل موثر در مداخلات در کاهش مشکلات آموزشی و رفتاری فرزندان، علاوه بر مهارتهای فرزندپروری، مداخله جهت بهبود خلق و مشکلات دلبستگی مادران میباشد.
Study's aim investigated the mediating role of mother-child relation between mother's mood and mother's attachment style with child behavioral problem. to reach the goal with the use of Mother-Child Relationship Evaluation Revised Adult Attachment Scale (Collins & Read), Depression, Anxiety and Stress Scale, Rotter's behavioral inventory, 300 mothers of children with average 9/5 years old, selected via by simple sampling method. Data were analyzed by path analyze. Findings were analyzed by path analysis using LISREL software. The results showed that the two variables of mother's mood and attachment are directly related to children's educational and behavioral problems. However, the mediating variable, ie mother-child relationship, has no significant relationship with children's educational and behavioral problems. In addition, the two variables have been able to explain 55% of children's educational and behavioral problems. According to the research findings, it can be concluded that among the effective factors in interventions in reducing children's educational and behavioral problems, in addition to parenting skills, intervention to improve mood and attachment problems of mothers.