Abstract:
در این پژوهش به شناسایی و ساختاردهی عوامل موثر بر توسعه تجارت اجتماعی با تمرکز بر شبکه اینستاگرام پرداخته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی می باشد. محققان ابتدا با مطالعه پژوهش های صورت گرفته 10 مورد از عوامل اثرگذار بر توسعه تجارت اجتماعی را شناسایی نمودند. سپس به جهت غربالگری عوامل، از روش دلفی استفاده شد که در آن نظرات تخصصی 15 نفر از خبرگان و متخصصان در زمینه تجارت اجتماعی، بازاریابی، روشهای نوین در بازاریابی و همچنین اساتید دانشگاه جمع آوری گردید. روش انتخاب این افراد غیرتصادفی قضاوتی بود. نتیجه توزیع و جمع آوری پرسشنامه های دلفی در دو مرحله مشخص نمود که خبرگان روی 7 عامل از 10 عامل اجماع نظر دارند و سایر عوامل را رد می کنند. سپس برای ساختاردهی عوامل نهایی شده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. بر همین اساس یک مدل 5 سطحی محاسبه و طراحی شد که در آن 2 عامل مشخصات نرم افزار اینستاگرام و تجربه خرید آنلاین به سطح اول، عامل مشخصات محصول به سطح دوم، عامل مزیت های خرید موبایلی به سطح سوم، دو عامل کیفیت برقراری رابطه و دانش استفاده از شبکه های موبایلی به سطح چهارم و عامل اعتماد به اینستاگرام به سطح پنجم اختصاص یافت. در نهایت بر اساس یافته های به دست آمده، پیشنهادات کاربردی ارائه گردید.
The paper’s aim is the identification and structuring the factors influence social commerce development by focusing on Instagram. This research is an applied research based on the purpose and descriptive based on the research method. The researchers identified 10 factors influencing social commerce development by studying previous researches. For confirming the factors, the opinions of 15 individuals of experts, professionals and university professors in the field of social commerce and new marketing was collected with Delphi method. The result of distributing and collecting Delphi questionnaires in two steps has shown that professionals have a consensus on 7 of the 10 factors, and other factors have been rejected. Then, ISM method was used for structuration of the finalized factors. A 5 levels model was calculated and designed on this basis, in which, 2 factors of Instagram software and on-line shopping experience were assigned to the 1st level, product specifications factor was assigned to the 2nd level, benefits from shopping by mobile was assigned to the 3rd level, 2 factors of communication establishment and the knowledge of mobile networks usage were assigned to the 4th level and the factor of trust in Instagram was assigned to the 5th level. Finally, applicable suggestions presented according to the derived findings.
Machine summary:
در اين ميان تجارت بر مبناي شبکه هاي اجتماعي که اصطلاحاً "تجارت اجتماعي" خوانده ميشود، به سبب محبوبيت اين دست شبکه ها من 6 جمله اينستاگرام تبديل به قالبي جديد به منظور تجارت الکترونيک شده است (ليانگ و 1 Shen & Eder 2 Social shopping tools 3 Shared shopping online 4 Qiu & Benbasat 5 Zhou, Zhang, & Zimmermann 6 Liang همکاران ، ٢٠١١).
به همين دليل مساله مهمي که به وجود ميآيد اين است که چه عواملي موجب توسعه 1 Michaelidou, Siamagka, & Christodoulides تجارت اجتماعي در شبکه اجتماعي اينستاگرام ميشود؟ همچنين با توجه به اثر دومينويي، کداميک از عوامل ميتواند محرک ساير عوامل نيز باشند و مدل نهايي اثرگذاري هر يک از عوامل چگونه ترسيم مي شود؟ مباني نظري و پيشينه تحقيق تجارت اجتماعي گسترش روزافزون تکنولوژي ها، عصر تجارت اجتماعي را به دنبال موفقيت سايت هاي شبکه هاي اجتماعي به عنوان جريان جديدي از بازاريابي معرفي مي کند.
ليست عوامل نهايي اثرگذار در ادامه ارائه شده است : جدول ٣- ليست نهايي عوامل اثرگذار عوامل نهايي شده مشخصات محصول مشخصات نرم افزار اينستاگرام تجربه خريد آنلاين مزيت هاي خريد موبايلي اعتماد به اينستاگرام کيفيت برقراري رابطه دانش استفاده از شبکه هاي موبايلي پس از آنکه ٧ عامل اساسي موثر بر توسعه تجارت اجتماعي شناسايي گرديد، پرسشنامه مدلسازي ساختاري تفسيري به متخصصان داده شد و از آنها درخواست شد طبق راهنماي موجود در پرسشنامه ، رابطه بين عوامل را مشخص نمايند.