Abstract:
هدف از این پژوهش، مطالعه نقش میانجی فرهنگ یادگیری مشارکتی در تبیین ارتباط بین رهبری دانش و انتقال آموزش است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. سازمان موردمطالعه، ادارات آموزش و پرورش شهر سنندج هستند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهای به حجم 193 نفر از کارکنان مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامۀ رهبری دانش، فرهنگ یادگیری مشارکتی و انتقال آموزش است. روایی ظاهری پرسشنامهها با استناد به نظر متخصصان و پایایی آنها نیز با استناد بهضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t تکنمونهای، آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بین رهبری دانش، فرهنگ یادگیری مشارکتی و انتقال آموزش، روابط مثبتِ معناداری وجود دارد. براساس نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نیز تأثیر مستقیم رهبری دانش بر انتقال آموزش، معنادار نیست اما این متغیر بهصورت غیرمستقیم و با واسطه فرهنگ یادگیری مشارکتی، تأثیر معناداری بر انتقال آموزش دارد.
The purpose of this research is to investigate the mediating role of cooperative learning culture in the relationship between knowledge leadership and transfer of training. The research is an applied one in terms of purpose and it is a descriptive-correlation in terms of methodology. The investigative organizations are education offices in Sanandaj city. 193 employees were selected as the sample using classified random sampling. Data collection tools were knowledge leadership, cooperative learning culture and transfer of training questionnaires. The face validity of the questionnaires was confirmed by experts and their reliability was confirmed based on Cronbach's alpha. Data were analyzed using one sample t-test, Pearson correlation test and structural equation modeling. The results showed that there are significant positive relationships between knowledge leadership, cooperative learning culture and transfer of training. Based on the results of structural equation modeling, knowledge leadership has no direct effect on training transfer; But it has a significant effect on training transfer through mediating role of cooperative learning culture.
Machine summary:
نتايج نشان ميدهد که بين رهبري دان ، فرهن يادگيري مشارکتي و انتقال آموزش، رواب م بت معناداري وجود دارد.
براساس نتايج مدليابي معادلت ساختاري نيز تأثير مستقيم رهبري دان بر انتقال آموزش، معنادار نيست اما اين متغير بهصورت بيرمستقيم و با واسطه فرهن يادگيري مشارکتي، تأثير معناداري بر انتقال آموزش دارد.
با مفروضدانستن ارتباط بين رهبري دان و انتقال آموزش، مسئله ديگري که مطرح مايشاود اين است که رهبري دان ازطريو ه سازوکاري زمينه بهبود انتقال آماوزش را فاراهم مايآورد؟ در پاسخ ميتوان گفت که احتمال فرهن يادگيري مشارکتي، نق ميانجي را در اين رابطاه ايفاا ميکندس راکه مطالعات قبلي نشان داده است که رهبري دانا مايتواناد نقا مهماي در بهباود فرهن سازماني مبتنيبر يادگيري مشارکتي و تسهيل اشتراک اطلعات باين کارکناان و درنهايات ارتقااي دانا ساازماني و انتقاال آن ايفاا نماياد (فتحاي و همکااران، ١٣٩٤: ١١).
Zhang & Cheng ميانجي را در ارتباط بين رهبري دان و انتقال آموزش ايفاا کناد، اماا باتوجاهباه جديادبودن ايان سازهها بهخصو در داخل کشور، شواهد تجربي نداني مبنيبر بررساي روابا رهباري دانا ، فرهن يادگيري مشارکتي و انتقال آموزش در دسترس نيست.
)0513 درمجموع، باتوجهبه نتايج پ وه هاي گزارش شده، ميتوان باه ايان مفروضاه قائال باود کاه رهبري دان بهصورت مستقيم و از طريو ايجاد فرهن يادگيري مشارکتي ميتواند زميناه بهباود انتقاال آماوزش را فاراهم آورد.
مطالعه شاخوهاي نيکويي برازش در جادول (٠) نشان ميدهد که براساس اک ر شاخوهاي مورد مطالعه، برازش مدل مشاهده شده تأييد ميشود و لذا ميتوان گفت که فرهن يادگيري مشارکتي ميتواند نق ميانجي را در ارتبااط باين رهباري دان و انتقال آموزش ايفا نمايد.